"Re-thinking history: educating for the environment and active citizenship" is the title of the conference promoted and organised in October 2022 by the International Centre for the Didactics of History and Heritage of the University of Bologna as part of the nineteenth edition of the "International History Festival". The essay addresses some current issues concerning the warnings, legacies and instrumentalisations of history and its heritage with an eye to the educational dimension, in the full awareness that even the discordant and controversial aspects of the past can motivate renewed interests in the teaching of history and heritage by activating multiple and sometimes discordant interpretations. The salient phases of the history of Bologna's porticos will also be retraced as an example of a heritage that was born dissonant and that the community then recognised as a distinctive element of territorial identity, becoming a world heritage site in 2021.

“Ri-pensare la storia: educare all’ambiente e alla cittadinanza attiva” è il titolo del convegno promosso e organizzato nell’ottobre 2022 dal Centro Internazionale di Didattica della Storia e del Patrimonio dell’Università di Bologna, nell’ambito della diciannovesima edizione della “Festa internazionale della storia”. Il saggio affronta alcune questioni attuali relative ai moniti, ai lasciti e alle strumentalizzazioni della storia e del suo patrimonio con uno sguardo alla dimensione educativa, nella piena consapevolezza che anche gli aspetti dissonanti e controversi del passato possono motivare rinnovati sguardi nell’insegnamento della storia e del patrimonio, attivando molteplici e talvolta discordanti interpretazioni. Si ripercorreranno, inoltre, le fasi salienti della storia dei portici di Bologna come esempio di un patrimonio che nasce dissonante e che poi la comunità ha riconosciuto elemento distintivo dell’identità territoriale, divenendo nel 2021 patrimonio dell’umanità.

Il passato è una terra da coltivare : ri-pensare la storia attraverso l’educazione al patrimonio (dissonante) / B. Borghi. - In: DIDATTICA DELLA STORIA. - ISSN 2704-8217. - ELETTRONICO. - 5:1S(2023), pp. 89-103. [10.6092/issn.2704-8217/18425]

Il passato è una terra da coltivare : ri-pensare la storia attraverso l’educazione al patrimonio (dissonante)

B. Borghi
2023

Abstract

"Re-thinking history: educating for the environment and active citizenship" is the title of the conference promoted and organised in October 2022 by the International Centre for the Didactics of History and Heritage of the University of Bologna as part of the nineteenth edition of the "International History Festival". The essay addresses some current issues concerning the warnings, legacies and instrumentalisations of history and its heritage with an eye to the educational dimension, in the full awareness that even the discordant and controversial aspects of the past can motivate renewed interests in the teaching of history and heritage by activating multiple and sometimes discordant interpretations. The salient phases of the history of Bologna's porticos will also be retraced as an example of a heritage that was born dissonant and that the community then recognised as a distinctive element of territorial identity, becoming a world heritage site in 2021.
2023
Il passato è una terra da coltivare : ri-pensare la storia attraverso l’educazione al patrimonio (dissonante) / B. Borghi. - In: DIDATTICA DELLA STORIA. - ISSN 2704-8217. - ELETTRONICO. - 5:1S(2023), pp. 89-103. [10.6092/issn.2704-8217/18425]
B. Borghi
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
18425-Articolo-72563-1-10-20231109.pdf

accesso aperto

Descrizione: Patrimonio
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 459.39 kB
Formato Adobe PDF
459.39 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/950923
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact