This paper intends to delve deeper into the theme of the educational inclusion of Ukrainian minors arriving in Italy starting from March 2022, analysing part of the qualitative data that emerged from a more extensive research on the management of the arrival of Ukrainian refugees in the city of Reggio Emilia, in particular drawing from the results of 30 semi-structured interviews with operators (managers, psychologists, linguisticcultural mediators, educators) involved in reception and housing projects. The focus is on the psychophysical conditions and experiences of minors placed in schools, traumas, stress and shortcomings, the difficulties of integration, the attitudes and practices implemented by teachers and school directors which are not always welcoming and competent, the management of relationships and communications with parents.
Il presente contributo intende approfondire il tema dell’inserimento scolastico dei minori ucraini giunti in Italia a partire dal marzo 2022, prendendo in analisi una parte dei dati qualitativi emersi da una più estesa ricerca sulla gestione dell’arrivo dei profughi ucraini nella città di Reggio Emilia, in particolare attingendo dagli esiti di 30 interviste semistrutturate agli operatori (dirigenti, psicologi, mediatori linguistico-culturali, educatori) impegnati nei progetti di accoglienza e housing. Vengono approfonditi gli aspetti legati alle condizioni e ai vissuti psicofisici dei minori inseriti nelle scuole, ai traumi, stress e mancanze, alle difficoltà di integrazione, alle attitudini e pratiche non sempre accoglienti e competenti messe in atto da insegnanti e dirigenti scolastici, alla gestione delle relazioni e delle comunicazioni con i genitori.
Zannoni, F. (2023). Disorientati e disorientanti : gli alunni ucraini fuggiti dal conflitto. ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE, 15(26), 337-350 [10.15160/2038-1034/2777].
Disorientati e disorientanti : gli alunni ucraini fuggiti dal conflitto
Zannoni, Federico
2023
Abstract
This paper intends to delve deeper into the theme of the educational inclusion of Ukrainian minors arriving in Italy starting from March 2022, analysing part of the qualitative data that emerged from a more extensive research on the management of the arrival of Ukrainian refugees in the city of Reggio Emilia, in particular drawing from the results of 30 semi-structured interviews with operators (managers, psychologists, linguisticcultural mediators, educators) involved in reception and housing projects. The focus is on the psychophysical conditions and experiences of minors placed in schools, traumas, stress and shortcomings, the difficulties of integration, the attitudes and practices implemented by teachers and school directors which are not always welcoming and competent, the management of relationships and communications with parents.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
22.+Zannoni+ANNALI+26+2023+337-350.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
219.35 kB
Formato
Adobe PDF
|
219.35 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.