Play is a process, an activity, a fundamental and indispensable part of childhood. However, the time left for unstructured play is steadily decreasing for children, with negative repercussions for personal development. The paper delves into the topic of risky play, presenting its six categories identified by Norwegian scholar Ellen Beate Hansen Sandseter, through her own avenues of study and research. The benefits for children are widely documented in the literature: a positive impact on physical and mental health, development of resilience and well-being over the long term, and learning to master risk, an important competency acquired from early childhood services.
Il gioco è un processo, una attività, parte costitutiva e irrinunciabile dell’infanzia. Tuttavia, il tempo lasciato al gioco nella sua dimensione libera è in costante diminuzione per i bambini, con ripercussioni negative per lo sviluppo della persona. Il contributo approfondisce il tema del gioco rischioso, presentandone le sei categorie individuate dalla studiosa norvegese Ellen Beate Hansen Sandseter, attraverso i suoi percorsi di studio e ricerca. I benefici per i bambini sono ampiamente documentati in letteratura: ne traggono vantaggio la salute fisica e mentale, si sviluppano resilienza e benessere nel lungo termine, ma soprattutto si impara a padroneggiare il rischio, competenza di rilievo fin dai servizi per l’infanzia.
Milena Masseretti (2023). Risky play: quando il gioco incontra il rischio e diviene un’opportunità di benessere per il futuro dei bambini. INFANZIA, 50(4 (Ottobre/Dicembre 2023)), 46-52.
Risky play: quando il gioco incontra il rischio e diviene un’opportunità di benessere per il futuro dei bambini
Milena Masseretti
2023
Abstract
Play is a process, an activity, a fundamental and indispensable part of childhood. However, the time left for unstructured play is steadily decreasing for children, with negative repercussions for personal development. The paper delves into the topic of risky play, presenting its six categories identified by Norwegian scholar Ellen Beate Hansen Sandseter, through her own avenues of study and research. The benefits for children are widely documented in the literature: a positive impact on physical and mental health, development of resilience and well-being over the long term, and learning to master risk, an important competency acquired from early childhood services.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Masseretti_DEF.pdf
accesso riservato
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per accesso riservato
Dimensione
1.03 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.03 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.