The article proposes reflections in the field of family pedagogy, studies on the educational alliance, and emergencypedagogy, and will refer to research conducted in Italy during the pandemic period to have a picture, although a syn-thetic one of the experiences during the pandemic emergency of three crucial subjects: parents, educational personnel,childhood and adolescence. The conclusions clearly indicate the need to consider the educational alliance with familiesas a complex process that must, of necessity, innovate in the wake of changing contextual conditions: pedagogical workwith families, today as never before, should enhance its resilient, reflexive and innovative nature and reduce rigidity,disconnection from reality and risks of social exclusion to a minimum
L’articolo propone riflessioni che si collocano nell’ambito della pedagogia delle famiglie, degli studi sull’alleanza educativa, della pedagogia dell’emergenza facendo riferimento a ricerche condotte in Italia durante il periodo pandemicoper avere un quadro, seppur sintetico, delle esperienze vissute durante l’emergenza pandemica da tre soggetti cruciali:i genitori, il personale educativo, il mondo dell’infanzia e dell’adolescenza. Le conclusioni indicano chiaramente la necessità di considerare l’alleanza educativa con le famiglie come un processo complesso che deve, necessariamente, in-novarsi sull’onda delle mutate delle condizioni di contesto: il lavoro pedagogico con le famiglie, oggi come mai, dovrebbe valorizzare la sua natura resiliente, riflessiva e innovativa e ridurre al massimo rigidità, scollamento dalla realtà e rischi di esclusione sociale.
Gigli Alessandra (2023). L’impatto dell’emergenza pandemica in ambito familiare e scolastico : riflessioni su nuove prospettive di alleanza educativa. CULTURA PEDAGOGICA E SCENARI EDUCATIVI, 1(1), 81-87 [10.7347/spgs-01-2023-12].
L’impatto dell’emergenza pandemica in ambito familiare e scolastico : riflessioni su nuove prospettive di alleanza educativa
Gigli Alessandra
2023
Abstract
The article proposes reflections in the field of family pedagogy, studies on the educational alliance, and emergencypedagogy, and will refer to research conducted in Italy during the pandemic period to have a picture, although a syn-thetic one of the experiences during the pandemic emergency of three crucial subjects: parents, educational personnel,childhood and adolescence. The conclusions clearly indicate the need to consider the educational alliance with familiesas a complex process that must, of necessity, innovate in the wake of changing contextual conditions: pedagogical workwith families, today as never before, should enhance its resilient, reflexive and innovative nature and reduce rigidity,disconnection from reality and risks of social exclusion to a minimumFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
081-087+-+12+Gigli.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
593.57 kB
Formato
Adobe PDF
|
593.57 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.