The present study aimed to create a questionnaire to examine the experiences of students in inclusive physical education classes and their perceptions of teacher practices. The sample consisted of 163 students (94 females) attending a secondary school in Bologna, Italy. The questionnaire comprised 22 items that captured the behaviors of students and teachers during physical education classes. Respondents provided their answers using a 5-point Likert scale. Exploratory factor analysis was utilized to group the items into five factors, namely: teacher attention to struggling students, respectful treatment of disabled students, activities engaging all students, peer collaboration, and teacher focus on effort over results. Findings indicate that the questionnaire has the potential to assess the effectiveness of inclusive physical education programs and to identify areas for enhancement.

Il nostro studio ha creato un questionario per valutare l'esperienza degli studenti e le loro percezioni riguardo le lezioni di educazione fisica inclusiva. Il campione comprendeva 163 studenti (94 femmine) di una scuola secondaria di Bologna. Il questionario aveva 22 domande riguardanti il comportamento degli insegnanti e degli studenti durante le lezioni di educazione fisica. Le risposte sono state fornite utilizzando una scala Likert a 5 punti. L'analisi fattoriale esplorativa ha raggruppato le domande in cinque fattori: 1) l'inclusività dell'insegnante e la piacevolezza della lezione, 2) la collaborazione tra compagni, 3) il coinvolgimento degli studenti, 4) l'orientamento al risultato degli insegnanti. I risultati indicano che il questionario ha il potenziale per valutare l'efficacia dei programmi di educazione fisica inclusiva e per identificare aree di miglioramento.

Questionario per la valutazione di un progetto di educazione motoria inclusiva: un’Analisi Fattoriale Esplorativa / Gabriele Russo. - ELETTRONICO. - (2023), pp. 306-309. (Intervento presentato al convegno Convegno Nazionale Siped 2023 tenutosi a Bologna nel 2-4 Febbraio 2023).

Questionario per la valutazione di un progetto di educazione motoria inclusiva: un’Analisi Fattoriale Esplorativa

Gabriele Russo
Primo
2023

Abstract

The present study aimed to create a questionnaire to examine the experiences of students in inclusive physical education classes and their perceptions of teacher practices. The sample consisted of 163 students (94 females) attending a secondary school in Bologna, Italy. The questionnaire comprised 22 items that captured the behaviors of students and teachers during physical education classes. Respondents provided their answers using a 5-point Likert scale. Exploratory factor analysis was utilized to group the items into five factors, namely: teacher attention to struggling students, respectful treatment of disabled students, activities engaging all students, peer collaboration, and teacher focus on effort over results. Findings indicate that the questionnaire has the potential to assess the effectiveness of inclusive physical education programs and to identify areas for enhancement.
2023
Sistemi educativi, Orientamento, Lavoro
306
309
Questionario per la valutazione di un progetto di educazione motoria inclusiva: un’Analisi Fattoriale Esplorativa / Gabriele Russo. - ELETTRONICO. - (2023), pp. 306-309. (Intervento presentato al convegno Convegno Nazionale Siped 2023 tenutosi a Bologna nel 2-4 Febbraio 2023).
Gabriele Russo
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/949635
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact