Drawing from existing literature on the teacher’s role in shaping students’ ed- ucational trajectories, the impact of social backgrounds and inherent attributes on school transitions and an intersectional approach, this paper investigates the extent to which teachers are influenced by students’ ascribed characteristics when determining the appropriateness of different educational paths. Through an experimental survey involving the random distribution of fictitious student profiles, which were identical except for gender, ethnicity, and social class, we gathered input from 188 lower secondary school teachers on each profile. Subsequently, we conducted a multivariate analysis using logistic regression models. The data reveal that, for certain educational pathways like high school in the humanities, gender significantly shapes teachers’ perceptions, while for others, such as the Gymnasium, social class and ethnic origin play a more sub- stantial role. In the case of vocational high schools, a combination of gender, origin, and social class holds greater significance in teachers’ decision-making processes.

Alla luce della letteratura sul ruolo dell’insegnante nella destinazione formativa degli alunni, l’effetto delle origini sociali e delle variabili ascritte sulle transizioni scolastiche e la prospettiva intersezionale, in questo contributo si indaga se e quanto gli insegnanti siano condizionati dalle caratteristiche ascritte degli studenti nell’attribuzione di appropriatezza di diversi percorsi scolastici. Attraverso una survey sperimentale basata sulla somministrazione random di profili fittizi di studenti, tra loro del tutto identici eccetto che per genere, provenienza e classe sociale, si sono raccolti i pareri di un campione di 188 insegnanti di scuola secondaria di primo grado su ciascun profilo. I dati sono stati sottoposti ad analisi multivariata attraverso lo sviluppo di modelli di regressione logistica e mostrano che, per alcuni percorsi scolastici come il liceo delle scienze umane, è il genere a condizionare il parere degli insegnanti; per altri, come il liceo classico, è piuttosto la classe sociale e la provenienza; per altri ancora, come il professionale, è invece l’effetto di genere, provenienza e classe sociale insieme a contare di più.

Rappresentazioni degli insegnanti e disuguaglianze nell’orientamento scolastico = Teachers’ perceptions and inequalities in school guidance / Eleonora Bonvini, Rossella Ghigi, Roberto Impicciatore. - In: POLIS. - ISSN 1120-9488. - ELETTRONICO. - XXXVII:3(2023), pp. 357-392. [10.1424/108571]

Rappresentazioni degli insegnanti e disuguaglianze nell’orientamento scolastico = Teachers’ perceptions and inequalities in school guidance

Eleonora Bonvini
;
Rossella Ghigi
;
Roberto Impicciatore
2023

Abstract

Drawing from existing literature on the teacher’s role in shaping students’ ed- ucational trajectories, the impact of social backgrounds and inherent attributes on school transitions and an intersectional approach, this paper investigates the extent to which teachers are influenced by students’ ascribed characteristics when determining the appropriateness of different educational paths. Through an experimental survey involving the random distribution of fictitious student profiles, which were identical except for gender, ethnicity, and social class, we gathered input from 188 lower secondary school teachers on each profile. Subsequently, we conducted a multivariate analysis using logistic regression models. The data reveal that, for certain educational pathways like high school in the humanities, gender significantly shapes teachers’ perceptions, while for others, such as the Gymnasium, social class and ethnic origin play a more sub- stantial role. In the case of vocational high schools, a combination of gender, origin, and social class holds greater significance in teachers’ decision-making processes.
2023
Rappresentazioni degli insegnanti e disuguaglianze nell’orientamento scolastico = Teachers’ perceptions and inequalities in school guidance / Eleonora Bonvini, Rossella Ghigi, Roberto Impicciatore. - In: POLIS. - ISSN 1120-9488. - ELETTRONICO. - XXXVII:3(2023), pp. 357-392. [10.1424/108571]
Eleonora Bonvini, Rossella Ghigi, Roberto Impicciatore
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Accepted Manuscript Rappresentazioni degli insegnanti e disuguaglianze nell'orientamento scolastico Bonvini,Ghigi, IMpicciatore.pdf

embargo fino al 30/06/2025

Tipo: Postprint
Licenza: Licenza per accesso libero gratuito
Dimensione 582.91 kB
Formato Adobe PDF
582.91 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/949557
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact