For better or worse, fashion has now become one of the most important drivers of urban development (if not the most important). From Prada’s commercial-cultural system to the achievements of the LVMH group, from Brunello Cucinelli’s “pleasant peripheries” and the village of Solomeo to Gucci’s ArtLab on the outskirts of Florence, in recent decades fashion has shown that it is capable of exploiting the spaces of cities of all sizes, that it knows the language of architecture of all epochs and that it is able to manipulate the dynamics of urban life at all times of day, night included. Fashion is (and always has been) an urban phenomenon and the city its natural domain. No wonder then that still today, as the physical world is becoming increasingly confused with the digital world, it is the urban point of view that offers seemingly inexhaustible food for thought.
Nel bene e nel male, la moda è diventata oggi uno fra i più importanti motori dello sviluppo urbano(se non proprioilpiù importante). Dal sistema commerciale-culturale di Prada fino alle realizzazionidel gruppo LVMH, dalla “periferia amabile” di Brunello Cucinelli e del borgo di Solomeo all’ArtLab diGucci nella periferia di Firenze, negli ultimi decenni la moda ha dimostrato di essere in grado di sfruttaregli spazi delle città di ogni dimensione, di conoscere il linguaggio dell’architettura di tutte le epoche e disaper manipolare le dinamiche della vita urbana a ogni ora del giorno, notte compresa. La moda è (ed èsempre stata) un fenomeno urbano e la città il suo territorio naturale. Non c’è da stupirsi dunque cheancora oggi, quando il mondo fisico si confonde sempre di più con quello digitale, sia proprio il puntodi vista urbano ad offrire spunti di riflessione apparentemente inesauribili.
Giulia Caffaro, Vittorio Linfante, Ines Tolic (2023). Fashion Now!. ZONEMODA JOURNAL, 13(1S), i-vi [10.6092/issn.2611-0563/17970].
Fashion Now!
Giulia Caffaro
;Vittorio Linfante
;Ines Tolic
2023
Abstract
For better or worse, fashion has now become one of the most important drivers of urban development (if not the most important). From Prada’s commercial-cultural system to the achievements of the LVMH group, from Brunello Cucinelli’s “pleasant peripheries” and the village of Solomeo to Gucci’s ArtLab on the outskirts of Florence, in recent decades fashion has shown that it is capable of exploiting the spaces of cities of all sizes, that it knows the language of architecture of all epochs and that it is able to manipulate the dynamics of urban life at all times of day, night included. Fashion is (and always has been) an urban phenomenon and the city its natural domain. No wonder then that still today, as the physical world is becoming increasingly confused with the digital world, it is the urban point of view that offers seemingly inexhaustible food for thought.File | Dimensione | Formato | |
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