The massacres of Capaci and via D'Amelio mark a turning point in the language with which the anti-mafia movements build the public memory of mafia violence. One of the salient features of this turning point is the proliferation of places of memory that revolve around tree figures. The progenitor of this genealogy is the Falcone tree, known as a collection point for the demonstrations of May 23, the day of legality. During the 90s, the memorial model built around the tree developed and spread, while the planting of trees in memory of the victims of the mafia is always already frequent. The article tries to explain the semiotic forms underlying this anti-mafia dendrolatry and its ways of spreading in the celebratory repertoire of contemporary Italy. Pulling the strings of this reconstruction, he finally proposes some critical considerations on the relationship between memory and landscape, against the more general background of the relationship between nature and culture in the Anthropocene era.

Le stragi di Capaci e via D’Amelio segnano un punto di svolta nel linguaggio con cui i movimenti antimafia costruiscono la memoria pubblica della violenza mafiosa. Uno dei tratti salienti di questa svolta è la proliferazione di luoghi di memoria che ruotano intorno a figure arboree. Il capostipite di questa genealogia è l’albero Falcone, noto come punto di raccolta per le manifestazioni del 23 maggio, la giornata della legalità. Nel corso degli anni ’90, il modello memoriale costruito intorno all’albero si sviluppa e si diffonde, mentre sono sempre già frequenti le piantumazioni di alberi in memoria delle vittime della mafia. L’articolo cerca di esplicitare le forme semiotiche soggiacenti a questa dendrolatria antimafia e ai suoi modi di diffusione nel repertorio celebrativo dell’Italia contemporanea. Tirando le fila di questa ricostruzione, propone infine alcune considerazioni critiche sul rapporto tra memoria e paesaggio, sullo sfondo più generale del rapporto tra natura e cultura nell’epoca dell’Antropocene.

Carlo Andrea Tassinari (2021). "L'albero Falcone" e i suoi epigoni. La propagazione vegetale della memoria antimafia. Palermo : Edizioni Museo Pasqualino.

"L'albero Falcone" e i suoi epigoni. La propagazione vegetale della memoria antimafia

Carlo Andrea Tassinari
2021

Abstract

The massacres of Capaci and via D'Amelio mark a turning point in the language with which the anti-mafia movements build the public memory of mafia violence. One of the salient features of this turning point is the proliferation of places of memory that revolve around tree figures. The progenitor of this genealogy is the Falcone tree, known as a collection point for the demonstrations of May 23, the day of legality. During the 90s, the memorial model built around the tree developed and spread, while the planting of trees in memory of the victims of the mafia is always already frequent. The article tries to explain the semiotic forms underlying this anti-mafia dendrolatry and its ways of spreading in the celebratory repertoire of contemporary Italy. Pulling the strings of this reconstruction, he finally proposes some critical considerations on the relationship between memory and landscape, against the more general background of the relationship between nature and culture in the Anthropocene era.
2021
Dendrolatrie. Miti e pratiche dell'immaginario arboreo
43
61
Carlo Andrea Tassinari (2021). "L'albero Falcone" e i suoi epigoni. La propagazione vegetale della memoria antimafia. Palermo : Edizioni Museo Pasqualino.
Carlo Andrea Tassinari
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