This contribution is aimed at studying and analysing the legal framework concerning the sustainable mobility, at a European and national level, with particular regard to the issues of automation and connectivity (between vehicles and between these and infrastructures), as elements that characterise the new model of mobility in road transport that is gradually emerging in the current European scene. In particular, the main policies regarding sustainable mobility were considered, in its various declinations (environmental, social and economic sustainability), mainly aimed at the development of society and economy, as well as their contribution in terms of improving the quality of life and industrial competitiveness, without forgetting the main legal issues constituted by road traffic safety risks and those threatening the cybersecurity of road users. A special deepening was also devoted to the approach of the European institutions in defining policies on the issue of so-called economic sustainability, hoping for a gradual shift from the current logic of development oriented mainly towards satisfying the needs of the market, to a logic of progress that, on the contrary, takes greater account of the social rights of users closely linked to mobility. Finally, proposals for possible interventions by the legislator on the issues of regulating the management of related traffic flows and on the subject of local public transport will be formulated.

Il presente contributo è rivolto allo studio e all’analisi della normativa, a livello europeo e nazionale, in tema di mobilità sostenibile, con particolare riguardo alle tematiche dell’automazione e della connettività (tra veicoli, e tra questi e le infrastrutture), entrambi elementi che caratterizzano il nuovo modello di mobilità nel trasporto su strada che sta via via emergendo nel panorama europeo attuale. In particolare, sono state prese in considerazione le principali politiche di mobilità sostenibile, secondo le sue varie accezioni (sostenibilità ambientale, sociale ed economica), principalmente rivolte allo sviluppo della società e dell’economia, nonché il loro apporto in tema di miglioramento della qualità della vita e della competitività industriale, senza dimenticare le principali problematiche giuridiche costituite dai rischi per la sicurezza nella circolazione stradale e quelli che minacciano la cybersecurity degli utenti della strada. Un particolare approfondimento, inoltre, è stato dedicato all’approccio delle Istituzioni europee nella definizione delle politiche in tema della cd. Sostenibilità economica, auspicando un graduale passaggio dall’attuale logica di sviluppo orientata principalmente a soddisfare esigenze di mercato, a una logica di progresso che, invece, tenga maggiormente in considerazione i diritti sociali degli utenti strettamente connessi alla mobilità. Infine, la presente trattazione si conclude formulando proposte di possibili interventi del legislatore sui temi della regolazione della gestione dei flussi del traffico connesso e in materia di trasporto pubblico locale.

Massimiliano Musi, Maria Alessandra Stefanelli, Matteo Burzacchi (2023). Mobilità automatizzata, connessa e sicura come nuova frontiera della mobilità sostenibile. IL DIRITTO MARITTIMO, CXXV(3), 519-561.

Mobilità automatizzata, connessa e sicura come nuova frontiera della mobilità sostenibile

Massimiliano Musi;Maria Alessandra Stefanelli;Matteo Burzacchi
2023

Abstract

This contribution is aimed at studying and analysing the legal framework concerning the sustainable mobility, at a European and national level, with particular regard to the issues of automation and connectivity (between vehicles and between these and infrastructures), as elements that characterise the new model of mobility in road transport that is gradually emerging in the current European scene. In particular, the main policies regarding sustainable mobility were considered, in its various declinations (environmental, social and economic sustainability), mainly aimed at the development of society and economy, as well as their contribution in terms of improving the quality of life and industrial competitiveness, without forgetting the main legal issues constituted by road traffic safety risks and those threatening the cybersecurity of road users. A special deepening was also devoted to the approach of the European institutions in defining policies on the issue of so-called economic sustainability, hoping for a gradual shift from the current logic of development oriented mainly towards satisfying the needs of the market, to a logic of progress that, on the contrary, takes greater account of the social rights of users closely linked to mobility. Finally, proposals for possible interventions by the legislator on the issues of regulating the management of related traffic flows and on the subject of local public transport will be formulated.
2023
Massimiliano Musi, Maria Alessandra Stefanelli, Matteo Burzacchi (2023). Mobilità automatizzata, connessa e sicura come nuova frontiera della mobilità sostenibile. IL DIRITTO MARITTIMO, CXXV(3), 519-561.
Massimiliano Musi; Maria Alessandra Stefanelli; Matteo Burzacchi
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Stefanelli M.A., Musi M., Burzacchi M. - Mobilità automatizzata, connessa e sicura come nuova frontiera della mobilità sostenibile.pdf

accesso riservato

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per accesso riservato
Dimensione 563.66 kB
Formato Adobe PDF
563.66 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/946082
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact