School-family communication - although it has repeatedly been the subject of study in educational research, especially in terms of the need to build solid school-family alliances (Capperucci et al.,2018; Caronia, 2012) - is a topic which transversally affects the school context in its entirety, especially in those school orders where the parents’ role is still that of the main mediator. The here-presented research, carried out in the Bologna’s Comprehensive School no. 9 between 2019 and 2022, aimed to investigate how communicative exchanges mediated by digital contexts are able to influence the relational dynamics between teachers and parents and between parents and other parents and to formulate some guidelines that could support the actors involved in building a more inclusive and effective school-family communication. The methodological framework identified to conduct the research was that of Teacher Professional Development Research (TPDR).
La comunicazione scuola/famiglia - sebbene sia stata più volte oggetto di studio nell’ambito della ricerca in campo educativo, soprattutto in termi-ni di necessità di costruzione di alleanze scuola-famiglia solide (Capperucci et al., 2018; Caronia, 2012) - è un argomento molto complesso, che interessa trasversalmente il contesto scolastico nella sua interezza, specialmente negli ordini di scuola dove il ruolo dei genitori è ancora quello di mediatore principale. La ricerca qui presenta-ta, svoltasi presso l’Istituto Comprensivo n. 9 di Bologna tra il 2019 e il 2022, ha avuto lo scopo di indagare come gli scambi comunicativi mediati da contesti digitali siano in grado di influenzare le dinamiche relazionali fra insegnanti e genitori e fra genitori e altri genitori e di formulare alcune linee guida, che potessero supportare gli attori coinvolti nel costruire una comunicazione scuola-famiglia più inclusiva ed efficace. L’impianto metodologico individuato per condurre l’indagine è stato quello della Ricerca-Formazione.
Elena Pacetti, Alessandro Soriani, Elena Marcato (2023). Linee guida per una comunicazione scuola-famiglia mediata da tecnologie più inclusive : una Ricerca-Formazione presso un istituto comprensivo di Bologna. RICERCAZIONE, 15(1), 213-226 [10.32076/RA15114].
Linee guida per una comunicazione scuola-famiglia mediata da tecnologie più inclusive : una Ricerca-Formazione presso un istituto comprensivo di Bologna
Elena Pacetti
Co-primo
Writing – Review & Editing
;Alessandro Soriani
Co-primo
Writing – Review & Editing
;Elena MarcatoCo-primo
Writing – Review & Editing
2023
Abstract
School-family communication - although it has repeatedly been the subject of study in educational research, especially in terms of the need to build solid school-family alliances (Capperucci et al.,2018; Caronia, 2012) - is a topic which transversally affects the school context in its entirety, especially in those school orders where the parents’ role is still that of the main mediator. The here-presented research, carried out in the Bologna’s Comprehensive School no. 9 between 2019 and 2022, aimed to investigate how communicative exchanges mediated by digital contexts are able to influence the relational dynamics between teachers and parents and between parents and other parents and to formulate some guidelines that could support the actors involved in building a more inclusive and effective school-family communication. The methodological framework identified to conduct the research was that of Teacher Professional Development Research (TPDR).File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Pacetti+et+al._Linee+guida+per+comunicazione+scuola-famiglia.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Condividi allo stesso modo (CCBYNCSA)
Dimensione
200.63 kB
Formato
Adobe PDF
|
200.63 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.