Zone (2008) by Mathias Énard is among the most convincing contemporary historical novels that deal with the conflicts and the geopolitical transformations of the European continent during the XX century. The night train ride made by Francis Servain Mirković acts as a frame as he recalls his memories, a process that brings the story from one side of the Mediterranean (the “zone” which gives its name to the novel) to the other. The article aims to examine the way in which the author tied together the different faces of Europe, whose identity swings between hybridisation and fragmentation. This schizophrenic combination shows itself already in the peculiar blending of Francis’ character: he is the son of a French former soldier who fought in Algeria and of a nationalist Croatian woman. That being said, one of the novel’s major devices is to be found in its voice, which holds the reins of an endless sentence that runs all the way through the novel. Thus, Zone offers a transnational and coherent perspective over the recent European history, akin to the dream (described in the early pages of the text) of a train that links “all the Alexandrias” in the world.

Zona, romanzo del 2008 di Mathias Énard, è una delle prove più convincenti offerte dalla narrativa storica del nuovo millennio nel tentativo di trasferire sul piano del racconto l’intrico dei conflitti e le incessanti metamorfosi geopolitiche che hanno interessato il continente europeo nel secolo scorso. Il lungo viaggio notturno in treno di Francis Servain Mirković fa da cornice a una discesa del protagonista tra i ricordi delle azioni a cui ha preso parte in passato, che conducono la narrazione da un capo all’altro del Mediterraneo (la “zona” che dà il nome al libro): dai Balcani a Gibilterra, dal Vicino Oriente all’Algeria. L’articolo si propone di indagare le modalità tramite cui l’autore ha legato assieme i diversi volti di un continente la cui identità oscilla senza soluzione di continuità tra ibridazione e frammentazione. Un connubio schizofrenico che si manifesta già nella peculiare articolazione del personaggio di Francis, figlio di un ex militare francese impegnato in Algeria e di una donna croata di idee nazionaliste, e che ha la sua espressione più vistosa nelle forme della voce che tiene le redini del racconto, costituito da un’unica frase che si snoda attraverso tutta l’opera (fatta eccezione per alcuni intertesti appartenenti a un fittizio autore libanese) – un tributo, quest’ultimo, alla tradizione modernista del flusso di coscienza, così come l’adozione del metodo mitico (l’uso di epiteti e di citazioni omeriche). In tal modo, Zona riesce a offrire una visione transnazionale e unitaria – in una parola, epica – della recente storia europea, simile al sogno, raccontato dal protagonista nelle prime pagine del libro, di un treno in grado di unire tra loro “tutte le Alessandrie” del mondo.

Andrea Suverato (2022). «Tutte le Alessandrie». Europa e frontiera in Mathias Énard. NOVECENTO TRANSNAZIONALE, 6, 12-18 [10.13133/2532-1994/17557].

«Tutte le Alessandrie». Europa e frontiera in Mathias Énard

Andrea Suverato
2022

Abstract

Zone (2008) by Mathias Énard is among the most convincing contemporary historical novels that deal with the conflicts and the geopolitical transformations of the European continent during the XX century. The night train ride made by Francis Servain Mirković acts as a frame as he recalls his memories, a process that brings the story from one side of the Mediterranean (the “zone” which gives its name to the novel) to the other. The article aims to examine the way in which the author tied together the different faces of Europe, whose identity swings between hybridisation and fragmentation. This schizophrenic combination shows itself already in the peculiar blending of Francis’ character: he is the son of a French former soldier who fought in Algeria and of a nationalist Croatian woman. That being said, one of the novel’s major devices is to be found in its voice, which holds the reins of an endless sentence that runs all the way through the novel. Thus, Zone offers a transnational and coherent perspective over the recent European history, akin to the dream (described in the early pages of the text) of a train that links “all the Alexandrias” in the world.
2022
Andrea Suverato (2022). «Tutte le Alessandrie». Europa e frontiera in Mathias Énard. NOVECENTO TRANSNAZIONALE, 6, 12-18 [10.13133/2532-1994/17557].
Andrea Suverato
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/939514
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact