Before the ‘Commedia’ : A New Quotation of the Latin Verses attributed to Dante and the Epistle of Friar Ilaro • The essay presents new insights into the querelle on the Epistle of friar Ilaro and some exegetical texts on Dante’s Commedia on the basis of unpublished materials from the ms. Napoli, Biblioteca Nazionale ‘Vittorio Emanuele III’, Fondo principale, IV D 41; a manuscript composed in the early 15th century, which transmits the Tragedies of Lucius Anneus Seneca accompanied by a probable transcription of a lecture given in Bologna. After the description of the manuscript, the article discusses the observations on the genre of the Commedia and the citation of the Latin hexameter in one of its unpublished texts, comparing it with the proem of Filippo Villani’s Expositio to Inferno, with passages from his De origine civitatis Florentie and Dante’s biographies of Domenico Bandini, Giannozzo Manetti and Gian Mario Filelfo, with a passage from the commentary of the Anonimo fiorentino and with the accessus of the Epistle to Cangrande della Scala. However, the parallels with Benvenuto da Imola’s Comentum to the Commedia and his first lectures on the poem given in Bologna are clear, and even more striking are the similarities with Boccaccio’s Esposizioni. Nevertheless, when compared to the sources, the text shows some original features. Finally, new hypotheses on the reliability of Ilaro’s epistle are considered.
Il saggio espone nuovi rilievi in merito alla querelle sull’Epistola di frate Ilaro e ad alcuni testi esegetici sulla Commedia di Dante a partire da materiali inediti del ms. Napoli, Biblioteca Nazionale ‘Vittorio Emanuele III’, Fondo principale, IV D 41; un manoscritto degli inizi del XV secolo che contiene le Tragedie di Lucio Anneo Seneca corredate di una probabile reportatio di una lectura tenuta a Bologna. Dopo la descrizione del manoscritto, si esaminano gli assunti sul genere della Commedia e la citazione dell’esametro latino presenti in uno dei suoi testi inediti, confrontandolo con il proemio dell’Expositio all’Inferno di Filippo Villani, con brani del suo De origine civitatis Florentie e delle biografie dantesche di Domenico Bandini, Giannozzo Manetti e Gian Mario Filelfo, con un passo del commento dell’Anonimo fiorentino e con l’accessus dell’Epistola a Cangrande della Scala. Evidenti sono comunque i parallelismi con il Comentum alla Commedia di Benvenuto da Imola e le sue prime lezioni sul poema tenute a Bologna, e ancor più stringenti sono le analogie con le Esposizioni di Boccaccio. Tuttavia, rispetto alle fonti, il testo presenta una sua originalità. Infine, si espongono nuove ipotesi sull’attendibilità dell’Epistola di frate Ilaro.
Sara Fazion (2023). Prima della Commedia: una nuova attestazione dei versi latini attribuiti a Dante e l’epistola di frate Ilaro. STUDI E PROBLEMI DI CRITICA TESTUALE, 106(I semestre 2023), 113-144 [10.19272/202308301008].
Prima della Commedia: una nuova attestazione dei versi latini attribuiti a Dante e l’epistola di frate Ilaro
Sara Fazion
2023
Abstract
Before the ‘Commedia’ : A New Quotation of the Latin Verses attributed to Dante and the Epistle of Friar Ilaro • The essay presents new insights into the querelle on the Epistle of friar Ilaro and some exegetical texts on Dante’s Commedia on the basis of unpublished materials from the ms. Napoli, Biblioteca Nazionale ‘Vittorio Emanuele III’, Fondo principale, IV D 41; a manuscript composed in the early 15th century, which transmits the Tragedies of Lucius Anneus Seneca accompanied by a probable transcription of a lecture given in Bologna. After the description of the manuscript, the article discusses the observations on the genre of the Commedia and the citation of the Latin hexameter in one of its unpublished texts, comparing it with the proem of Filippo Villani’s Expositio to Inferno, with passages from his De origine civitatis Florentie and Dante’s biographies of Domenico Bandini, Giannozzo Manetti and Gian Mario Filelfo, with a passage from the commentary of the Anonimo fiorentino and with the accessus of the Epistle to Cangrande della Scala. However, the parallels with Benvenuto da Imola’s Comentum to the Commedia and his first lectures on the poem given in Bologna are clear, and even more striking are the similarities with Boccaccio’s Esposizioni. Nevertheless, when compared to the sources, the text shows some original features. Finally, new hypotheses on the reliability of Ilaro’s epistle are considered.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Fazion_estratto.pdf
accesso riservato
Descrizione: Articolo
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per accesso riservato
Dimensione
647.77 kB
Formato
Adobe PDF
|
647.77 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.