The bond between marriage and religion is common to every culture and does not fail to produce legal effects, first and foremost within the very religious laws that usually give it central relevance. If such an observation is well-established for the religious denominations prevalent or best known in the West, less attention has been paid to other religious experiences that nonetheless have a significant following in the world, such as Indian religions. Therefore, this essay aims to explore the scope, features, and regulation of marriage within the most widespread 'dharmic religions' by examining the approaches emerging from Hinduism, Buddhism and Sikhism. In addition to the analysis of the role of the family dimension within each of these religious experiences, as well as an exploration of their various mutations over time, it thus becomes possible to evaluate whether their common roots remain recognizable or if, on the contrary, their mutations have rendered them no longer comparable.

Il legame tra l'istituto matrimoniale e la sfera religiosa è un dato comune a ogni cultura e non manca di produrre i propri effetti sul piano giuridico: in primo luogo all'interno di quegli stessi diritti religiosi che ad esso riconoscono spesso un'importanza centrale. Se tale constatazione rappresenta ormai un'acquisizione pacifica per le tradizioni confessionali con cui l'Occidente ha storicamente avuto maggiori punti di contatto, minore attenzione è invece stata finora dedicata ad esperienze religiose pur dotate di un vastissimo seguito nel mondo, quali sono quelle di origine indiana. Il presente contributo si propone quindi di scandagliare la concezione e la disciplina matrimoniale proprie delle 'religioni dharmiche' più diffuse, passando in rassegna gli approcci rispettivamente emergenti dall'induismo, dal buddhismo e dal sikhismo. In aggiunta alla disamina delle attribuzioni tipiche che ciascuna di tali visioni riserva alla dimensione familiare, nonché delle relative linee evolutive eventualmente percorse nel tempo, diviene così possibile valutare se le radici comuni da cui esse prendono le mosse si rivelano riconoscibili pure in un simile ambito o se conducono invece ad esiti non più paragonabili.

Tomer, A. (2023). La concezione matrimoniale nelle culture religiose di origine indiana. Civiltà giuridiche e modelli familiari alla prova del tempo. CALUMET, 17, 1-52.

La concezione matrimoniale nelle culture religiose di origine indiana. Civiltà giuridiche e modelli familiari alla prova del tempo

Tomer, Alberto
2023

Abstract

The bond between marriage and religion is common to every culture and does not fail to produce legal effects, first and foremost within the very religious laws that usually give it central relevance. If such an observation is well-established for the religious denominations prevalent or best known in the West, less attention has been paid to other religious experiences that nonetheless have a significant following in the world, such as Indian religions. Therefore, this essay aims to explore the scope, features, and regulation of marriage within the most widespread 'dharmic religions' by examining the approaches emerging from Hinduism, Buddhism and Sikhism. In addition to the analysis of the role of the family dimension within each of these religious experiences, as well as an exploration of their various mutations over time, it thus becomes possible to evaluate whether their common roots remain recognizable or if, on the contrary, their mutations have rendered them no longer comparable.
2023
Tomer, A. (2023). La concezione matrimoniale nelle culture religiose di origine indiana. Civiltà giuridiche e modelli familiari alla prova del tempo. CALUMET, 17, 1-52.
Tomer, Alberto
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