The article analyses the concept of schema in its broadest sense encompassing gesture and the form of letters of the alphabet. After reconstructing the influence that the Greek term had on the formulation of the Christian concept of dance, it considers the ways in which it was used in the Carolingian graphic reform. Alcuin of York uses schemata as a yardstick for perfect graphic signifiers and defines them in his Grammatica as ornaments of eloquence and the habitus for ‘dressing’ sentences. These schemata should not be interpreted in a merely abstract sense but as concrete gestures, which also produce writing. Indeed, Alcuin conceived these teachings to produce Scripture par excellence; the biblical text provides the grounds to insert the concept of schema within the earliest Christology, inasmuch as schema/habitus indicates the human nature in which God is incarnate.

L’articolo analizza il concetto di schema nella sua ampia accezione di gesto ma anche di lettera dell’alfabeto. Dopo una ricostruzione dell’influenza che il termine greco ha avuto nella formulazione della concezione cristiana della danza, se ne prenderanno in considerazione le connessioni con l’utilizzo che se ne fa in seno alla riorganizzazione grafica di età carolingia. Alcuino di York utilizza gli schemata come metro di perfetti significanti grafici, e nella Grammatica li definisce come gli ornamenti dell’eloquenza e l’habitus con cui vestire le espressioni. Questi schemata non andranno intesi in senso meramente astratto ma concretamente gestuale. Un gesto, quindi, che produce anche la scrittura, e Alcuino intendeva questi insegnamenti per produrre la Scrittura per eccellenza. Proprio il testo biblico, infatti, fornisce i presupposti per l’inserimento del concetto di schema all’interno della più antica cristologia, in quanto con schema/habitus viene indicata la natura umana in cui Dio si incarna.

donatella tronca (2023). Schemata sunt ornamenta eloquii: dalla danza alla Scrittura. TECA, 13(7), 47-56 [10.6092/issn.2240-3604/17521].

Schemata sunt ornamenta eloquii: dalla danza alla Scrittura

donatella tronca
2023

Abstract

The article analyses the concept of schema in its broadest sense encompassing gesture and the form of letters of the alphabet. After reconstructing the influence that the Greek term had on the formulation of the Christian concept of dance, it considers the ways in which it was used in the Carolingian graphic reform. Alcuin of York uses schemata as a yardstick for perfect graphic signifiers and defines them in his Grammatica as ornaments of eloquence and the habitus for ‘dressing’ sentences. These schemata should not be interpreted in a merely abstract sense but as concrete gestures, which also produce writing. Indeed, Alcuin conceived these teachings to produce Scripture par excellence; the biblical text provides the grounds to insert the concept of schema within the earliest Christology, inasmuch as schema/habitus indicates the human nature in which God is incarnate.
2023
donatella tronca (2023). Schemata sunt ornamenta eloquii: dalla danza alla Scrittura. TECA, 13(7), 47-56 [10.6092/issn.2240-3604/17521].
donatella tronca
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