The concept of “deep play” by Clifford Geertz, in our society can be referred to football. The pervasiveness of this game and its language, its multiple playful forms and the fact that it is the most practiced game at both a formal and informal level since childhood, and most represented, create the pedagogical conditions for the education of a collective identity of which football is the “background”.
Nella nostra società il calcio assume i connotati di gioco profondo secondo la definizione che l'antropologi Clifford Geertz ha dato del concetto di "Gioco profondo". Estremamente pervasivo nelle sue rappresentazioni e nelle sue pratiche, il gioco del calcio permea la cultura stessa, il suo linguaggio, le forme della comunicazione, divenendo metafora di una visione della vita e dei rapporti sociali. Come pratica ludico sportiva, la più praticata fin dall'infazia, il calcio assume i connotati di una autentico dispositivo pedagogico.
Roberto Farné (2023). Il calcio: educazione e rappresentazione. STUDI SULLA FORMAZIONE, 26(1), 87-93 [10.36253/ssf-14601].
Il calcio: educazione e rappresentazione
Roberto Farné
2023
Abstract
The concept of “deep play” by Clifford Geertz, in our society can be referred to football. The pervasiveness of this game and its language, its multiple playful forms and the fact that it is the most practiced game at both a formal and informal level since childhood, and most represented, create the pedagogical conditions for the education of a collective identity of which football is the “background”.File | Dimensione | Formato | |
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