The formation of special needs teachers that emerges from the laboratory "Methods and teaching of exercise and sports activities" in Italy is a valid example to analyze the processes of subjectivation and objectification of the body, and to broaden the discussion on those topics. This reflection, that starts from the teaching experience, moves through the theoretical framework of Physical Cultural Studies and Disability Studies. This frame is apt at weaving a perspective of/from the body which proposes the process of metamorphosis as a process of formation. The laboratory proposes a reflection on incorporated knowledge aiming at rethinking the epistemic foundations of the disciplines of the aspiring teachers but also aiming at reframing sports teaching itself. The overall aim of the paper is to foster a relational perspective, which places the body of pupils with disabilities at the center of any training work.

La formazione del sostegno in Italia a partire dall’esperienza del laboratorio metodi e didattiche delle attività motorie e sportive, risulta una valida lente per ingrandire ed analizzare i processi di soggettivazione e oggettivazione del corpo. La riflessione, che parte dall’esperienza di docenza si muove attraverso la cornice teorica dei Physical Cultural Studies e dei Disability Studies. Tale cornice è capace di tessere una prospettiva del/dal corpo, che pone il processo di metamorfosi come processo di formazione. Il laboratorio si propone come una riflessione sui saperi incorporati sia per ripensare gli statuti epistemici delle discipline della formazione di provenienza degli aspiranti docenti, ma anche gli stessi contenuti del corso in cui lo sport risulta uno dei più importanti, come si evince dal nome del laboratorio. Il fine è orientarsi all’interno di una prospettiva relazionale, che pone il corpo di alunni e alunne con disabilità centrali per qualsiasi lavoro formativo.

Antonio Donato (2023). La prospettiva del corpo. Note sul laboratorio di Metodi e didattiche delle attività motorie e sportive nel Corso di Specializzazione per il Sostegno. ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE, 15(25), 576-585 [10.15160/2038-1034/2683].

La prospettiva del corpo. Note sul laboratorio di Metodi e didattiche delle attività motorie e sportive nel Corso di Specializzazione per il Sostegno

Antonio Donato
2023

Abstract

The formation of special needs teachers that emerges from the laboratory "Methods and teaching of exercise and sports activities" in Italy is a valid example to analyze the processes of subjectivation and objectification of the body, and to broaden the discussion on those topics. This reflection, that starts from the teaching experience, moves through the theoretical framework of Physical Cultural Studies and Disability Studies. This frame is apt at weaving a perspective of/from the body which proposes the process of metamorphosis as a process of formation. The laboratory proposes a reflection on incorporated knowledge aiming at rethinking the epistemic foundations of the disciplines of the aspiring teachers but also aiming at reframing sports teaching itself. The overall aim of the paper is to foster a relational perspective, which places the body of pupils with disabilities at the center of any training work.
2023
Antonio Donato (2023). La prospettiva del corpo. Note sul laboratorio di Metodi e didattiche delle attività motorie e sportive nel Corso di Specializzazione per il Sostegno. ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE, 15(25), 576-585 [10.15160/2038-1034/2683].
Antonio Donato
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
34.+Donato+576-585+DEF.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 154.23 kB
Formato Adobe PDF
154.23 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/933957
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact