Teach to teach. Pedagogical research and ministerial regulations between history and perspective. Purpose: To offer a contribution to the reading of the training proposals for secondary school teachers. Methodology: The study moves in a historical perspective of normative and curricular analysis and of explicitation the pedagogical assumptions. Findings: The essay highlights the pedagogical implications of the most recent pedagogical institutes dedicated to the training of secondary school teachers (SSIS, TFA, 24cfu) and proposes new research perspectives on the topic. Research limitations/implications: The work examines the theme mainly within the pedagogical epistemological horizon. In reality, the topic of teacher training, for all its social and political implications, could take advantage of a multidisciplinary research system. Originality: The contribution, accurately and punctually documented, is also linked to the experiential dimension of a subject involved in teacher training on a professional and existential level.

Insegnare ad insegnare. Ricerca pedagogica e normative ministeriali fra storia e prospettiva Obiettivi: Offrire un contributo alla lettura delle proposte di formazione degli insegnanti della scuola secondaria Metodologia: Lo studio si muove in una prospettiva storica di analisi normativa e curriculare e di esplicitazione dei presupposti pedagogici. Risultati: Il saggio evidenzia gli impliciti pedagogici dei più recenti istituti pedagogici dedicati alla formazione degli insegnanti della scuola secondaria (SSIS, TFA, 24cfu) e propone nuove prospettive di ricerca sul tema. Limiti e implicazioni: Il lavoro esamina il tema principalmente all interno dell orizzonte epistemologico pedagogico. In realtà il tema della formazione insegnanti, per tutte le sue implicazioni sociali e politiche, potrebbe avvantaggiarsi di un impianto di ricerca multidisciplinare. Originalità: Il contributo, accuratamente e puntualmente documentato, è legato anche alla dimensione esperienziale di un soggetto coinvolto nella formazione insegnanti sul piano professionale ed esistenziale.

Caputo Michele (2022). Insegnare ad insegnare. Ricerca pedagogica e normative ministeriali in Italia fra storia e prospettiva. PROFESSIONALITÀ, numero 3/V 2022, 42-67.

Insegnare ad insegnare. Ricerca pedagogica e normative ministeriali in Italia fra storia e prospettiva

Caputo Michele
2022

Abstract

Teach to teach. Pedagogical research and ministerial regulations between history and perspective. Purpose: To offer a contribution to the reading of the training proposals for secondary school teachers. Methodology: The study moves in a historical perspective of normative and curricular analysis and of explicitation the pedagogical assumptions. Findings: The essay highlights the pedagogical implications of the most recent pedagogical institutes dedicated to the training of secondary school teachers (SSIS, TFA, 24cfu) and proposes new research perspectives on the topic. Research limitations/implications: The work examines the theme mainly within the pedagogical epistemological horizon. In reality, the topic of teacher training, for all its social and political implications, could take advantage of a multidisciplinary research system. Originality: The contribution, accurately and punctually documented, is also linked to the experiential dimension of a subject involved in teacher training on a professional and existential level.
2022
Caputo Michele (2022). Insegnare ad insegnare. Ricerca pedagogica e normative ministeriali in Italia fra storia e prospettiva. PROFESSIONALITÀ, numero 3/V 2022, 42-67.
Caputo Michele
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Caputo_Form_Docenti_PS_22.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Altra tipologia di licenza compatibile con Open Access
Dimensione 2.3 MB
Formato Adobe PDF
2.3 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/923981
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact