After years of work, alternated by a plateau of political reflection, the budget Law 2022 (Italian Parliament, 2021, Art. 103) formalized the inclusion of teachers specialists in the teaching of Physical Education (National Indications, 2012),1 in primary school, following the draft Law S 992/2020 (Senate of the Italian Republic, 2020) which already provided for the introduction of the specialist teacher in order to ensure 'real and qualified teaching to children through appropriate and targeted interventions from the point of view of motor development, but not only, also with the aim of producing effects on the learning, prevention and socialization» (D'Elia, 2022, p. 82).
Dopo anni di lavoro, alternati da plateau di riflessione politica, la Legge di Bilancio 2022 (Parlamento Italiano, 2021, Art. 103) ha formalizzato l’inserimento di docenti specialisti nell’insegnamento dell’Educazione Fisica (Indicazioni Nazionali, 2012),1 nella scuola primaria, a seguito del Disegno di Legge S 992/2020 (Senato della Repubblica Italiana, 2020) che già prevedeva l’introduzione del docente specialista al fine di garantire «un insegnamento reale e qualificato ai bambini attraverso interventi idonei e mirati dal punto di vista dello sviluppo motorio, ma non solo, anche allo scopo di produrre effetti sul piano degli apprendimenti, della prevenzione e della socializzazione» (D’Elia, 2022, p. 82).
andrea ceciliani (2023). Physical Education in primary school: New horizons of education through body and movement Le scienze motorie nella scuola primaria: Nuovi orizzonti dell’educazione attraverso il corpo e il movimento. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, 21(1S), 1-3 [10.7346/-feis-XXI-01-23_01].
Physical Education in primary school: New horizons of education through body and movement Le scienze motorie nella scuola primaria: Nuovi orizzonti dell’educazione attraverso il corpo e il movimento
andrea ceciliani
2023
Abstract
After years of work, alternated by a plateau of political reflection, the budget Law 2022 (Italian Parliament, 2021, Art. 103) formalized the inclusion of teachers specialists in the teaching of Physical Education (National Indications, 2012),1 in primary school, following the draft Law S 992/2020 (Senate of the Italian Republic, 2020) which already provided for the introduction of the specialist teacher in order to ensure 'real and qualified teaching to children through appropriate and targeted interventions from the point of view of motor development, but not only, also with the aim of producing effects on the learning, prevention and socialization» (D'Elia, 2022, p. 82).File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Ceciliani Editoriale.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
838.64 kB
Formato
Adobe PDF
|
838.64 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.