After years of work, alternated by a plateau of political reflection, the budget Law 2022 (Italian Parliament, 2021, Art. 103) formalized the inclusion of teachers specialists in the teaching of Physical Education (National Indications, 2012),1 in primary school, following the draft Law S 992/2020 (Senate of the Italian Republic, 2020) which already provided for the introduction of the specialist teacher in order to ensure 'real and qualified teaching to children through appropriate and targeted interventions from the point of view of motor development, but not only, also with the aim of producing effects on the learning, prevention and socialization» (D'Elia, 2022, p. 82).

Dopo anni di lavoro, alternati da plateau di riflessione politica, la Legge di Bilancio 2022 (Parlamento Italiano, 2021, Art. 103) ha formalizzato l’inserimento di docenti specialisti nell’insegnamento dell’Educazione Fisica (Indicazioni Nazionali, 2012),1 nella scuola primaria, a seguito del Disegno di Legge S 992/2020 (Senato della Repubblica Italiana, 2020) che già prevedeva l’introduzione del docente specialista al fine di garantire «un insegnamento reale e qualificato ai bambini attraverso interventi idonei e mirati dal punto di vista dello sviluppo motorio, ma non solo, anche allo scopo di produrre effetti sul piano degli apprendimenti, della prevenzione e della socializzazione» (D’Elia, 2022, p. 82).

andrea ceciliani (2023). Physical Education in primary school: New horizons of education through body and movement Le scienze motorie nella scuola primaria: Nuovi orizzonti dell’educazione attraverso il corpo e il movimento. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, 21(1S), 1-3 [10.7346/-feis-XXI-01-23_01].

Physical Education in primary school: New horizons of education through body and movement Le scienze motorie nella scuola primaria: Nuovi orizzonti dell’educazione attraverso il corpo e il movimento

andrea ceciliani
2023

Abstract

After years of work, alternated by a plateau of political reflection, the budget Law 2022 (Italian Parliament, 2021, Art. 103) formalized the inclusion of teachers specialists in the teaching of Physical Education (National Indications, 2012),1 in primary school, following the draft Law S 992/2020 (Senate of the Italian Republic, 2020) which already provided for the introduction of the specialist teacher in order to ensure 'real and qualified teaching to children through appropriate and targeted interventions from the point of view of motor development, but not only, also with the aim of producing effects on the learning, prevention and socialization» (D'Elia, 2022, p. 82).
2023
andrea ceciliani (2023). Physical Education in primary school: New horizons of education through body and movement Le scienze motorie nella scuola primaria: Nuovi orizzonti dell’educazione attraverso il corpo e il movimento. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, 21(1S), 1-3 [10.7346/-feis-XXI-01-23_01].
andrea ceciliani
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Ceciliani Editoriale.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 838.64 kB
Formato Adobe PDF
838.64 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/923759
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact