Assessment of learning is a broad and complex subject, which we will examine here, focusing on two sets of questions - closely related to each other - of essential importance in order to outline a framework of theoretical and methodological assumptions capable of qualifying the evaluation itself as an professional action', or as a specific and fundamental area of competence of the educational and training professions. The first part of the contribution attempts to offer, without any pretense of exhaustiveness, a summary of some essential elements highlighted by docimological research to encourage an adequate and scientifically based approach to a delicate and complex task such as evaluation. In the second part, the reflections and suggestions proposed are declined on the evaluation issues specifically related to the field of physical education. Although the contents are extendable to educational contexts of a non-formal nature, the discourse will be developed with particular reference to school contexts. It is, moreover, in relation to the education system, in which the evaluation of learning in the various subject areas is one of the institutional responsibilities assigned to teachers, also assuming public connotations of considerable social importance, that the topic has been deepened and problematized in the national and international scientific debate.

La valutazione degli apprendimenti è un tema ampio e complesso, che in questa sede prenderemo in esame ponendo il focus della riflessione su due ordini di questioni – tra loro strettamente connessi – di rilevanza essenziale per delineare un quadro di presupposti teorici e metodologici in grado di qualificare la valutazione stessa come ‘azione professionale’, ovvero come specifico e fondamentale ambito di competenza delle professionalità educative e formative. La prima parte del contributo tenta di offrire, senza alcuna pretesa di esaustività, un quadro di sintesi di alcuni elementi essenziali evidenziati dalla ricerca docimologica per favorire un approccio adeguato e scientificamente fondato a un compito delicato e complesso come quello valutativo. Nella seconda parte, le riflessioni e indicazioni proposte vengono declinate e curvate sulle problematiche valutative specificamente riconducibili all’ambito dell’educazione fisica. Benché i contenuti trattati siano almeno in parte estendibili anche a contesti educativi di natura non formale, il discorso verrà qui sviluppato con particolare riferimento ai contesti scolastici. È del resto in riferimento al sistema di istruzione, in cui la valutazione degli apprendimenti inerenti ai diversi ambiti disciplinari rientra tra le responsabilità istituzionalmente attribuite ai docenti, assumendo anche connotazioni pubbliche di notevole rilevanza sociale, che il tema è stato maggiormente approfondito e problematizzato nel dibattito scientifico nazionale e internazionale.

Andrea Ceciliani, Alessandra Rosa (2023). Valutazione e apprendimento. Torino : UTET.

Valutazione e apprendimento

Andrea Ceciliani
Ultimo
Writing – Review & Editing
;
Alessandra Rosa
Primo
Writing – Review & Editing
2023

Abstract

Assessment of learning is a broad and complex subject, which we will examine here, focusing on two sets of questions - closely related to each other - of essential importance in order to outline a framework of theoretical and methodological assumptions capable of qualifying the evaluation itself as an professional action', or as a specific and fundamental area of competence of the educational and training professions. The first part of the contribution attempts to offer, without any pretense of exhaustiveness, a summary of some essential elements highlighted by docimological research to encourage an adequate and scientifically based approach to a delicate and complex task such as evaluation. In the second part, the reflections and suggestions proposed are declined on the evaluation issues specifically related to the field of physical education. Although the contents are extendable to educational contexts of a non-formal nature, the discourse will be developed with particular reference to school contexts. It is, moreover, in relation to the education system, in which the evaluation of learning in the various subject areas is one of the institutional responsibilities assigned to teachers, also assuming public connotations of considerable social importance, that the topic has been deepened and problematized in the national and international scientific debate.
2023
Dieci Lezioni di Pedagogia per le Scienze Motorie e Sportive
155
181
Andrea Ceciliani, Alessandra Rosa (2023). Valutazione e apprendimento. Torino : UTET.
Andrea Ceciliani; Alessandra Rosa
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Valutazione e apprendimento Rosa e Ceciliani.pdf

accesso riservato

Descrizione: Contributo in capitolo di volume
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per accesso riservato
Dimensione 2.21 MB
Formato Adobe PDF
2.21 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/923633
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact