The article aims to contribute to the debate on corporeity education, focusing on the question of subjectivity, understood as mind-body unity, as developed by phenomenology and embodied approaches. This allows to rethink the educational settings in which the living body is embraced. Within a cross-curriculum design, particularly in primary school, it offers an overview of possible devices in which corporeity is pivotal. Through conceptual frameworks such as those of space and time, the article underlines the innovative contribution of OE and outdoor education, suggesting possible directions for teacher training. KEYWORDS: Living Body, Embodiment, Body Education, Lived Space, Lived Time
L’articolo vuole contribuire alla riflessione sulle direzioni dell’educazione alla corporeità, ponendo al centro la questione della soggettività intesa come unità di mente-corpo, così come elaborata dalla fenomenologia e dagli approcci embodied. Ciò consente di ripensare i contesti educativi nei quali il corpo vivo è accolto, all’interno di una progettazione trasversale al curricolo di scuola. In particolare, per la scuola primaria si in-troducono possibili dispositivi nei quali la corporeità è centrale. Attraverso organizzatori concettuali come quelli di spazio e tempo, il contributo pone in rilievo il portato innovativo dell’OE e della didattica all’aperto, suggerendo possibili piste per la formazione insegnanti. PAROLE CHIAVE Corpo Vivo, Embodiment, Educazione alla Corporeità, Spazio Vissuto, Tempo, Spazio
Faggioli, R., Schenetti, M. (2023). Returning the body to the mind : educating the living body = Restituire il corpo alla mente : educare il corpo vivo. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, 21(1S), 101-106 [10.7346/-feis-XXI-01-23_15].
Returning the body to the mind : educating the living body = Restituire il corpo alla mente : educare il corpo vivo
Faggioli, R
Co-primo
;Schenetti, M
Co-primo
2023
Abstract
The article aims to contribute to the debate on corporeity education, focusing on the question of subjectivity, understood as mind-body unity, as developed by phenomenology and embodied approaches. This allows to rethink the educational settings in which the living body is embraced. Within a cross-curriculum design, particularly in primary school, it offers an overview of possible devices in which corporeity is pivotal. Through conceptual frameworks such as those of space and time, the article underlines the innovative contribution of OE and outdoor education, suggesting possible directions for teacher training. KEYWORDS: Living Body, Embodiment, Body Education, Lived Space, Lived TimeFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Returning the body to the mind.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
167.88 kB
Formato
Adobe PDF
|
167.88 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.