Abstract The pandemic brought to the re-definition of some of the typical modalities of the scholar culture, both from the educators’ and the students’ points of view. In this situation emerged some new practices, new ways of teaching, and at the same time new forms of subtraction – or ‘resistance’ – from the students’ side, which created ‘unusual’ forms of digital scholastic and academic culture. The aim of this research is to investigate how much – and in particular how – the daily routine of the second grade and university students changed, compared to the previous phase of Covid-19, evaluating in particular the role of digital media inside these dynamics. The main tool used has been the interview, hand out to forty boys and girls from secondary and university degree, leaving in different Italian regions. The interviews arose that thanks to digital media, during the pandemic periods, boys and girls used several strategies such as resistance and re-signification of domestic spaces, aiming at responding to a previously unknown and unexpected situation.
Abstract La pandemia ha portato alla ridefinizione di alcune modalità tipiche della cultura scolastica, sia da parte degli insegnanti che da parte degli studenti. In questa situazione sono emerse nuove pratiche, nuovi modi di fare didattica e allo stesso tempo nuove forme di sottrazione – o ‘resistenza’ – da parte degli studenti che hanno prodotto forme ‘altre’ di cultura digitale, scolastica e universitaria. Obiettivo della ricerca che qui presentiamo è quello di indagare quanto – e soprattutto come - sono cambiate, rispetto al periodo precedente alla pandemia generata dal Covid-19, le routine degli studenti e delle studentesse della scuola di secondo grado e dell’università, considerando, in particolar modo, il ruolo dei media digitali all’interno di queste dinamiche. Il principale strumento utilizzato è stato l’intervista, somministrata a quaranta ragazze e ragazzi delle scuole secondarie di secondo grado e dell’università, residenti in differenti regioni d’Italia. Le interviste hanno fatto emergere come, grazie ai media digitali, durante i periodi di pandemia ragazze e ragazzi abbiano usato una serie di tattiche di resistenza e ri-significazione degli spazi domestici, al fine di rispondere a una situazione inedita e inaspettata.
Antonella Mascio, Cosimo Marco Scarcelli, Martina D'Ariano (2023). Fra i banchi di... casa.Il punto di vista dei giovani sulla didattica a distanza nei giorni dellockdown. Among the school desks... at home.The point of view of youths on distance learning during the lockdown. MEDIA EDUCATION, 14(1), 1-16 [10.36253/me-13877].
Fra i banchi di... casa.Il punto di vista dei giovani sulla didattica a distanza nei giorni dellockdown. Among the school desks... at home.The point of view of youths on distance learning during the lockdown.
Antonella Mascio
;Cosimo Marco Scarcelli
;Martina D'Ariano
2023
Abstract
Abstract The pandemic brought to the re-definition of some of the typical modalities of the scholar culture, both from the educators’ and the students’ points of view. In this situation emerged some new practices, new ways of teaching, and at the same time new forms of subtraction – or ‘resistance’ – from the students’ side, which created ‘unusual’ forms of digital scholastic and academic culture. The aim of this research is to investigate how much – and in particular how – the daily routine of the second grade and university students changed, compared to the previous phase of Covid-19, evaluating in particular the role of digital media inside these dynamics. The main tool used has been the interview, hand out to forty boys and girls from secondary and university degree, leaving in different Italian regions. The interviews arose that thanks to digital media, during the pandemic periods, boys and girls used several strategies such as resistance and re-signification of domestic spaces, aiming at responding to a previously unknown and unexpected situation.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Fra i banchi di... casa. Il punto di vista dei giovani sulla didattica a distanza nei giorni del lockdown. .pdf
accesso aperto
Descrizione: articolo just accepted
Tipo:
Postprint
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
552.1 kB
Formato
Adobe PDF
|
552.1 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.