The importance of incorporating psycho-educational programs to promote well-being and creativity in schools is well documented. This research compared the effectiveness of a school storytelling intervention against a control condition. The school intervention (four weekly meetings) consisted in the reading and creation of fairy tales with a specific emotional content, involving 165 primary school students. At post-intervention, children reported an increase in well-being levels and a decrease in depression, anxiety and somatization. More creativity emerged in the stories centered around fear, sadness and happiness. Using narrative strategies helps children identify their personal assets, express creativity and improve well-being.

L’importanza d’incorporare programmi psicoeducativi per promuovere il benessere e la creatività nelle scuole è ampiamente documentata. Questa ricerca ha confrontato l’efficacia di un intervento scolastico narrativo (storytelling) rispetto a una condizione di controllo. L’intervento scolastico (quattro incontri settimanali) consisteva nella lettura e creazione di fiabe con uno specifico contenuto emotivo, coinvolgendo 165 studenti di scuola primaria. Al post-intervento, i bambini hanno riportato un aumento nei livelli di benessere e una diminuzione della depressione, dell’ansia e della somatizzazione. Maggiore creatività è emersa nelle storie incentrate sulla paura, la tristezza e la felicità. L’uso di strategie narrative aiuta i bambini a identificare le proprie risorse personali, ad esprimere la creatività e a migliorare il benessere.

Ruini, C., Albieri, E., Vescovelli, F. (2022). Creatività e benessere eudaimonico nelle scuole primarie | Eudaimonic creativity and well-being in elementary schools. PSICOLOGIA DELL'EDUCAZIONE, 2, 97-112.

Creatività e benessere eudaimonico nelle scuole primarie | Eudaimonic creativity and well-being in elementary schools

Chiara Ruini
Primo
;
Elisa Albieri;Francesca Vescovelli
Ultimo
2022

Abstract

The importance of incorporating psycho-educational programs to promote well-being and creativity in schools is well documented. This research compared the effectiveness of a school storytelling intervention against a control condition. The school intervention (four weekly meetings) consisted in the reading and creation of fairy tales with a specific emotional content, involving 165 primary school students. At post-intervention, children reported an increase in well-being levels and a decrease in depression, anxiety and somatization. More creativity emerged in the stories centered around fear, sadness and happiness. Using narrative strategies helps children identify their personal assets, express creativity and improve well-being.
2022
Ruini, C., Albieri, E., Vescovelli, F. (2022). Creatività e benessere eudaimonico nelle scuole primarie | Eudaimonic creativity and well-being in elementary schools. PSICOLOGIA DELL'EDUCAZIONE, 2, 97-112.
Ruini, Chiara; Albieri, Elisa; Vescovelli, Francesca
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Ruini_creativita_psi_edu.pdf

accesso riservato

Tipo: Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza: Licenza per accesso riservato
Dimensione 276.46 kB
Formato Adobe PDF
276.46 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/919198
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact