The coalescence of outer landscapes and the inwardness of the subject is well known to constitute a primary source for any lyrical experience. While this correlation has been extensively studied in the case of lyric poetry, less attention has been paid to literary expressions of lyric prose. The interaction between external dimensions and inner experience conjures up scenes of great vividness, in which memories, cultural reminiscences and historical experience merge in a peculiar way. This article presents three significant twentieth-century examples of such interaction, derived from works by Ludwig Hohl (Bergfahrt), Annemarie Schwarzenbach (Flucht nach oben), and Stephan Hermlin (Abendlicht). The starting point that unites all of them is the relationship with a high-altitude mountain landscape that becomes the sublime figure of an agonal conception of existence, in which the image of the peak turns out to be the other face of the abyss.

Il fenomeno di coalescenza per cui il paesaggio esteriore e l’interiorità di un soggetto tendono a fondersi, costituisce come noto una fonte primaria per ogni esperienza di carattere lirico. Mentre questo legame è stato molto studiato nel caso della poesia lirica, minore attenzione è stata dedicata a espressioni letterarie di prosa lirica, in cui l’interazione tra la dimensione esteriore e il vissuto interiore si traduce in scene di grande forza icastica, in cui ricordo personale, memoria culturale ed esperienza storica si fondono in maniera peculiare. Questo contributo intende presentare tre significativi esempi novecenteschi di tale interazione, tratti da opere di Ludwig Hohl (Bergfahrt), Annemarie Schwarzenbach (Flucht nach oben) e Stephan Hermlin (Abendlicht). Lo spunto tematico che li accomuna è il rapporto con un paesaggio montano d’alta quota che si fa cifra sublime di una concezione agonale dell’esistenza, in cui l’immagine della vetta appare come l’altra faccia dell’abisso.

Guglielmo Gabbiadini (2022). Vetta e abisso. Configurazioni letterarie di esperienze estreme in esempi di prosa lirica novecentesca (Hohl, Schwarzenbach, Hermlin). INSCRIPTUM, 3/2022, 43-64.

Vetta e abisso. Configurazioni letterarie di esperienze estreme in esempi di prosa lirica novecentesca (Hohl, Schwarzenbach, Hermlin)

Guglielmo Gabbiadini
2022

Abstract

The coalescence of outer landscapes and the inwardness of the subject is well known to constitute a primary source for any lyrical experience. While this correlation has been extensively studied in the case of lyric poetry, less attention has been paid to literary expressions of lyric prose. The interaction between external dimensions and inner experience conjures up scenes of great vividness, in which memories, cultural reminiscences and historical experience merge in a peculiar way. This article presents three significant twentieth-century examples of such interaction, derived from works by Ludwig Hohl (Bergfahrt), Annemarie Schwarzenbach (Flucht nach oben), and Stephan Hermlin (Abendlicht). The starting point that unites all of them is the relationship with a high-altitude mountain landscape that becomes the sublime figure of an agonal conception of existence, in which the image of the peak turns out to be the other face of the abyss.
2022
Guglielmo Gabbiadini (2022). Vetta e abisso. Configurazioni letterarie di esperienze estreme in esempi di prosa lirica novecentesca (Hohl, Schwarzenbach, Hermlin). INSCRIPTUM, 3/2022, 43-64.
Guglielmo Gabbiadini
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/918969
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact