The UN 2030 Agenda for Sustainable Development includes 17 goals, the fourth of which is dedicated to quality and inclusive education as a basis for improving eople's lives. Sustainable development goes hand in hand with the construction and dissemination of a scientific approach and method, as an essential condition for an interdisciplinary and shared approach, inserted in a global context. The scientific-technological disciplines taught in secondary schools are involved in laying the foundations for achieving these objectives. The exploratory study, still ongoing, presented in this contribution has involved, as privileged witnesses, teacher-trainers, often members of the territorial training teams of the Italian regions, with the aim of reaching the formalization of shared themes associated with science teaching and the creation of an inclusive and quality school.
L’agenda 2030 dell’ONU per lo sviluppo sostenibile ingloba in un programma d’azione 17 obiettivi, il quarto dei quali è dedicato all’educazione di qualità e inclusiva come base per migliorare la vita delle persone. Lo sviluppo sostenibile si accompagna alla costruzione e diffusione di uno sguardo e di un metodo scientifici, come condizione imprescindibile per un approccio interdisciplinare e condiviso, inserito in un contesto globale. Le discipline scientifico-tecnologiche insegnate nelle scuole secondarie sono chiamate in causa nel gettare le basi per raggiungere questi obiettivi. Lo studio esplorativo, tuttora in corso, presentato in questo contributo ha coinvolto, in qualità di testimoni privilegiati, insegnanti-formatori, a volte anche membri delle équipe territoriali formative delle regioni italiane, con lo scopo di giungere alla formalizzazione di temi condivisi associati all’insegnamento scientifico e alla realizzazione di una scuola inclusiva e di qualità.
laura corazza, anita macauda, veronica russo (2023). Scientific teaching for a quality school. L’insegnamento scientifico per una scuola di qualità. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 15(1), 455-468.
Scientific teaching for a quality school. L’insegnamento scientifico per una scuola di qualità
laura corazza
;anita macauda
;veronica russo
Ultimo
2023
Abstract
The UN 2030 Agenda for Sustainable Development includes 17 goals, the fourth of which is dedicated to quality and inclusive education as a basis for improving eople's lives. Sustainable development goes hand in hand with the construction and dissemination of a scientific approach and method, as an essential condition for an interdisciplinary and shared approach, inserted in a global context. The scientific-technological disciplines taught in secondary schools are involved in laying the foundations for achieving these objectives. The exploratory study, still ongoing, presented in this contribution has involved, as privileged witnesses, teacher-trainers, often members of the territorial training teams of the Italian regions, with the aim of reaching the formalization of shared themes associated with science teaching and the creation of an inclusive and quality school.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
8. CORAZZA-MACAUDA-RUSSO.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
438.41 kB
Formato
Adobe PDF
|
438.41 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.