The metaverse is presented as the next big thing in the digital revolution. This is mainly due to the large investments that big companies in the sector and European policy-makers are making. However, the concept of the metaverse is not entirely new: In the past, experiences such as Second Life, or certain video game ecosystems such as World of Warcraft or Fortnite, or even certain social platforms strongly based on para-social interactions (e.g. Twitch) have already provided glimpses of what could be the future scenario of an internet enriched by the metaverse. Thanks to past experiences, it is possible to solicit questions and reflections in this exploratory phase that affect the educational, training and didactic dimension of the project. What changes can the metaverse bring to the world of education? In particular, what are the next kinds of digital divide that need to be addressed? How could the concept of educational relationship and educational presence change? The contribution intends to answer, with a pedagogical perspective, these, and other questions that the new immersive project proposed by Meta necessarily raises.

Il metaverso viene presentato come la next big thing della rivoluzione del digitale. Questo, in virtù soprattutto degli investimenti che le grandi compagnie del settore e i decisori politici europei stanno effettuando sul tale progetto. Tuttavia, il concetto di metaverso non rappresenta interamente una novità: già in passato esperienze come Second Life, o come certi ecosistemi videoludici alla World of Warcraft o alla Fortnite o, perfino, come certe piattaforme social fortemente basate sull’interazione para-sociale (vedi Twitch) hanno fatto intravedere scampoli di quello che potrebbe essere un internet del metaverso. Grazie alle esperienze passate, è possibile sollecitare in questa fase esplorativa questioni e riflessioni che interessano la dimensione educativa, formativa e didattica del progetto. Quali cambiamenti può apportare il metaverso nel mondo dell’educazione? In particolare, quali saranno le prossime tipologie di divario digitale che sarà necessario affrontare? Come potrebbe cambiare il concetto di relazione e presenza educativa? Il contributo intende rispondere, in chiave pedagogica, a queste e altre domande che il nuovo progetto immersivo proposto da Meta necessariamente solleva.

Prospettive del metaverso. Questioni pedagogiche sull’universo digitale che verrà / Alessandro Soriani; Paolo Bonafede. - In: SCHOLÉ. - ISSN 2611-9978. - STAMPA. - 60:2(2022), pp. 137-152.

Prospettive del metaverso. Questioni pedagogiche sull’universo digitale che verrà

Alessandro Soriani
Co-primo
Writing – Review & Editing
;
2022

Abstract

The metaverse is presented as the next big thing in the digital revolution. This is mainly due to the large investments that big companies in the sector and European policy-makers are making. However, the concept of the metaverse is not entirely new: In the past, experiences such as Second Life, or certain video game ecosystems such as World of Warcraft or Fortnite, or even certain social platforms strongly based on para-social interactions (e.g. Twitch) have already provided glimpses of what could be the future scenario of an internet enriched by the metaverse. Thanks to past experiences, it is possible to solicit questions and reflections in this exploratory phase that affect the educational, training and didactic dimension of the project. What changes can the metaverse bring to the world of education? In particular, what are the next kinds of digital divide that need to be addressed? How could the concept of educational relationship and educational presence change? The contribution intends to answer, with a pedagogical perspective, these, and other questions that the new immersive project proposed by Meta necessarily raises.
2022
Prospettive del metaverso. Questioni pedagogiche sull’universo digitale che verrà / Alessandro Soriani; Paolo Bonafede. - In: SCHOLÉ. - ISSN 2611-9978. - STAMPA. - 60:2(2022), pp. 137-152.
Alessandro Soriani; Paolo Bonafede
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Scholé 2-2022 DEF-137-152.pdf

accesso riservato

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per accesso riservato
Dimensione 263.46 kB
Formato Adobe PDF
263.46 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/912925
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact