Drawing on posthumanist theories, the present paper provides a critiques of the nature/culture dichotomy by discussing the so-called ontological turn, which represents a milestone in anthropological debate. In particular, it is argued that non-Western ecosophical knowledge allows to reframe the issue of ecological transition; one of the main challenges for contemporary societies. Within this process, pedagogy plays a central role in order to re-think and re-act the humans and non-humans’ relationship from a decolonial perspective.
Il presente lavoro si propone di esplorare a partire dal decentramento dell’umano posta dalle teorie postumaniste, una critica alla dicotomia natura-cultura, verso quello che in antropologia viene definita come svolta ontologica. Svolta capace di utilizzare saperi ecosofici non-occidentali per ripensare il processo della transizione ecologica. Una sfida che pone dentro tale processo la pedagogia come centrale nel ripensare e agire le relazioni tra umani e non-umani in una prospettiva decoloniale.
Antonio Donato (2022). Tra natura e cultura: Per una svolta ontologica della pedagogia Between nature and culture: For a pedagogical ontological turn in pedagogy. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, 20(2), 227-237 [10.7346/-fei-XX-02-22_17].
Tra natura e cultura: Per una svolta ontologica della pedagogia Between nature and culture: For a pedagogical ontological turn in pedagogy
Antonio Donato
2022
Abstract
Drawing on posthumanist theories, the present paper provides a critiques of the nature/culture dichotomy by discussing the so-called ontological turn, which represents a milestone in anthropological debate. In particular, it is argued that non-Western ecosophical knowledge allows to reframe the issue of ecological transition; one of the main challenges for contemporary societies. Within this process, pedagogy plays a central role in order to re-think and re-act the humans and non-humans’ relationship from a decolonial perspective.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
227-237+-+17+Donato (1).pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
244.73 kB
Formato
Adobe PDF
|
244.73 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.