The article reflects on the relationship between pedagogy and body moving from the sense of tact. Firstly, the question of the body-mind relationship in contemporary pedagogy is presented. Starting from the cartesian division of mind and body, we expose the main issues related to a possible overcoming of such dualism. In addition, we maintain that cartesian dualism significantly contributed to a dominance of mind over body in education. Then, we reconstruct the history of “pedagogical tact”: this concept changed from an original somatic significance to a more interpersonal sense, putting the question of the body aside. In conclusion, we maintain that re-considering tact in its somatic significance can help build innovative pedagogical theories and practices aimed at a broader reconsideration of bodies in education.
L’articolo intende proporre una riflessione sulla relazione tra pedagogia e corpo a partire dal senso del tatto. Dalla critica alla divisione cartesiana tra mente e corpo, che determina una predominanza del mentale sul corporeo, viene articolato attorno al processo di incorporazione un percorso di analisi e di superamento di tale dualismo. Quindi, è ricostruita la storia del “tatto pedagogico”, costrutto polisemico che da un significato originariamente somatico-estetico è passato ad indicare una modalità di relazione interpersonale, mettendo da parte il ruolo della corporeità. In conclusione, si sostiene che dalla considerazione del tatto come momento estetico sia possibile innovare teorie e pratiche pedagogiche in direzione di una più completa considerazione della corporeità.
Geometria della relazione. Riflessione pedagogica sull’incorporazione a partire dal tatto Geometry of Relationship. A Pedagogical Reflection on Embodiment Starting from Tact
Antonio Donato
Primo
;
2022
Abstract
The article reflects on the relationship between pedagogy and body moving from the sense of tact. Firstly, the question of the body-mind relationship in contemporary pedagogy is presented. Starting from the cartesian division of mind and body, we expose the main issues related to a possible overcoming of such dualism. In addition, we maintain that cartesian dualism significantly contributed to a dominance of mind over body in education. Then, we reconstruct the history of “pedagogical tact”: this concept changed from an original somatic significance to a more interpersonal sense, putting the question of the body aside. In conclusion, we maintain that re-considering tact in its somatic significance can help build innovative pedagogical theories and practices aimed at a broader reconsideration of bodies in education.File | Dimensione | Formato | |
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