This contribution analyzes a science teaching project structured according to the logic of Problem-based learning and backward planning, with the use of other strategies that can always be included in the field of active learning (dialogued activity, brainstorming, cooperative learning) and with the contamination of some transmissive didactic interventions. Furthermore, the chosen learning path can be investigated on the basis of the epistems characterizing the discipline called "Technology"
Il presente contributo analizza un progetto di didattica delle scienze strutturato secondo la logica del Problem-based learning e della progettazione a ritroso, con il ricorso ad altre strategie sempre iscrivibili all’ambito dell’apprendimento attivo (attività dialogata, brainstorming, cooperative learning) e con la contaminazione di alcuni interventi di didattica trasmissiva. Il percorso d’apprendimento prescelto, inoltre, è investigabile in base alle epistemi caratterizzanti la disciplina denominata “Tecnologia”.
Laura Corazza, Patrizio Vignola (2022). Il mondo in un'aula. Il PBL per la didattica delle scienze e la tecnologia. MIZAR, 17, 79-86 [10.1285/i24995835v2022n17p79].
Il mondo in un'aula. Il PBL per la didattica delle scienze e la tecnologia
Laura Corazza
;Patrizio Vignola
2022
Abstract
This contribution analyzes a science teaching project structured according to the logic of Problem-based learning and backward planning, with the use of other strategies that can always be included in the field of active learning (dialogued activity, brainstorming, cooperative learning) and with the contamination of some transmissive didactic interventions. Furthermore, the chosen learning path can be investigated on the basis of the epistems characterizing the discipline called "Technology"File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Mizar_pubblicato.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
840.91 kB
Formato
Adobe PDF
|
840.91 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.