The current essay aims to analyze the Italian cyberpunk experience through the lens of the «Decoder» magazine proposals (1987-1998), delving, in the second part, into the comic by Prof. Bad Trip included into the illustrated column Il Decoder dei piccoli. Giving space to music and performative arts, but also radical critics, and recovering a whole tradition of youth protests from the previous decades, the magazine contributed to the genre definition. This happened thanks to the graphic design, which enlightened the arrival of dystopian worlds, and thanks to a precise thinking direction, which was clear in essays such as Rete Informatica Alternativa [Alternative informatical web] by Raf "Valvola" Scelsi. In particular, we discuss some creative passages that drove the magazine as a point of reference for cyberpunk and international hacktivism. The editorial board participated in the definition of new virtual communities: the group developed its own BBS, and it was part of the project Piazza Virtuale by Van Gogh Tv, on the occasion of documenta IX in 1992 in Kassel.

Il presente contributo vuole analizzare l’esperienza cyberpunk italiana alla luce delle proposte della rivista «Decoder» (1987-1998), concentrandosi nella seconda parte dell’intervento sul fumetto di Prof. Bad Trip nella rubrica Il Decoder dei piccoli. Dando spazio alla musica e alle arti performative, ma anche alla critica radicale, recuperando la tradizione della contestazione giovanile dei decenni precedenti, la rivista contribuì alla definizione del genere, grazie all’impostazione grafica, che lasciava trasparire la venuta di mondi distopici, e a una precisa impostazione teorica, che emergeva da contributi come Rete informatica alternativa di Raf “Valvola” Scelsi. In particolare, vengono discussi alcuni momenti creativi che fecero della rivista il punto di riferimento del cyberpunk e dell’hacktivismo internazionale, nella definizione di nuove comunità virtuali: il gruppo aveva infatti fondato una sua BBS e aveva preso parte a Piazza Virtuale dei Van Gogh Tv, in occasione di documenta IX a Kassel nel 1992.

Andrea Capriolo, Sara Molho (2022). Reale iperreale virtuale: echi di cyberpunk nella rivista "Decoder". PIANO B, 7(2), 159-188 [10.6092/issn.2531-9876/16346].

Reale iperreale virtuale: echi di cyberpunk nella rivista "Decoder".

Sara Molho
2022

Abstract

The current essay aims to analyze the Italian cyberpunk experience through the lens of the «Decoder» magazine proposals (1987-1998), delving, in the second part, into the comic by Prof. Bad Trip included into the illustrated column Il Decoder dei piccoli. Giving space to music and performative arts, but also radical critics, and recovering a whole tradition of youth protests from the previous decades, the magazine contributed to the genre definition. This happened thanks to the graphic design, which enlightened the arrival of dystopian worlds, and thanks to a precise thinking direction, which was clear in essays such as Rete Informatica Alternativa [Alternative informatical web] by Raf "Valvola" Scelsi. In particular, we discuss some creative passages that drove the magazine as a point of reference for cyberpunk and international hacktivism. The editorial board participated in the definition of new virtual communities: the group developed its own BBS, and it was part of the project Piazza Virtuale by Van Gogh Tv, on the occasion of documenta IX in 1992 in Kassel.
2022
Andrea Capriolo, Sara Molho (2022). Reale iperreale virtuale: echi di cyberpunk nella rivista "Decoder". PIANO B, 7(2), 159-188 [10.6092/issn.2531-9876/16346].
Andrea Capriolo; Sara Molho
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