The recent volume Contro frate Bernardino da Siena: Processi al maestro Amedeo Landi (Milano 1437-1447), edited by Marina Benedetti and Tiziana Danelli, presents a valuable documentary corpus, which allows us to interpret in new forms the conflict, which broke out in Milan, between the preacher and observant Franciscan friar Bernardino da Siena and the layman and abacus master Amedeo Landi. The clash between the two (and between the networks that supported each of them) is reflected in two opposing trials, constructed by divergent ‘directors’. The irreconcilability of the testimonies highlights the pluralism of opinions and the liveliness of debates around issues in which the religious and political planes are deeply intertwined, showing how the establishment and the recruitment methods of the Franciscan Observance – and of preaching tout court – may have destabilising and polarising effects on the city life. Indeed, otherwise dissonant testimonies agree on this point: what the preacher said on the pulpit became part of a rich and multifaceted city debate that involved active and at times even critical listeners. Such a debate took place virtually everywhere: in the squares, in front of and inside homes, at the Broletto or walking in the countryside, even «ad latrinam communem». By emphasising the importance of this dossier, the article aims to connect it with some crucial lines of studies on late medieval preaching (in particular, the theme of listeners’ reception) and with the other texts that form the galaxy of sources about Bernardino, where, in a play of mirrors, documents of trials, sermons, and hagiographic texts illuminate (and contradict) each other.
Il recente volume Contro frate Bernardino da Siena: Processi al maestro Amedeo Landi (Milano 1437-1447), curato da Marina Benedetti e Tiziana Danelli, presenta un prezioso corpus documentario che permette di interpretare in forme nuove il conflitto, scoppiato a Milano, tra il predicatore e minore osservante Bernardino da Siena e il laico e maestro d’abaco Amedeo Landi. Lo scontro tra i due (e tra le reti che li supportano) si rispecchia in due opposti processi, costruiti da regie divergenti. L’inconciliabilità delle testimonianze mette in luce il pluralismo di opinioni e la vivacità dei dibattiti cittadini intorno a temi in cui piano religioso e piano politico si intrecciano profondamente, mostrando come le modalità di inserimento e reclutamento dell’Osservanza minoritica – e la predicazione tout court – potevano avere effetti destabilizzanti e polarizzanti nella vita di una città. Se vi è infatti un punto su cui concordano testimonianze altrimenti dissonanti è che quanto detto sul pulpito entrava nel vivo di un ricco e poliedrico dibattito cittadino, fatto di ascoltatori attivi e – a tratti – critici. Un dibattito che si svolgeva ovunque: nelle piazze, davanti e dentro casa, al Broletto o passeggiando in campagna, perfino «ad latrinam communem». Sottolineando l’importanza di tale dossier, l’articolo intende connetterlo con alcune linee centrali degli studi sulla predicazione tardo medievale (in particolare, il tema della ricezione da parte degli ascoltatori) e con gli altri testi che compongono la galassia delle fonti bernardiniane dove, in un gioco di specchi, processi, sermoni, testi agiografici si illuminano (e contraddicono) a vicenda.
Pietro Delcorno (2022). «Et zostrabo tecum»: lo scontro tra Bernardino da Siena e Amedeo Landi: Note sull’edizione dei processi milanesi. SANTO, 62, 325-358.
«Et zostrabo tecum»: lo scontro tra Bernardino da Siena e Amedeo Landi: Note sull’edizione dei processi milanesi
Pietro Delcorno
2022
Abstract
The recent volume Contro frate Bernardino da Siena: Processi al maestro Amedeo Landi (Milano 1437-1447), edited by Marina Benedetti and Tiziana Danelli, presents a valuable documentary corpus, which allows us to interpret in new forms the conflict, which broke out in Milan, between the preacher and observant Franciscan friar Bernardino da Siena and the layman and abacus master Amedeo Landi. The clash between the two (and between the networks that supported each of them) is reflected in two opposing trials, constructed by divergent ‘directors’. The irreconcilability of the testimonies highlights the pluralism of opinions and the liveliness of debates around issues in which the religious and political planes are deeply intertwined, showing how the establishment and the recruitment methods of the Franciscan Observance – and of preaching tout court – may have destabilising and polarising effects on the city life. Indeed, otherwise dissonant testimonies agree on this point: what the preacher said on the pulpit became part of a rich and multifaceted city debate that involved active and at times even critical listeners. Such a debate took place virtually everywhere: in the squares, in front of and inside homes, at the Broletto or walking in the countryside, even «ad latrinam communem». By emphasising the importance of this dossier, the article aims to connect it with some crucial lines of studies on late medieval preaching (in particular, the theme of listeners’ reception) and with the other texts that form the galaxy of sources about Bernardino, where, in a play of mirrors, documents of trials, sermons, and hagiographic texts illuminate (and contradict) each other.File | Dimensione | Formato | |
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