This paper addresses the meaning of colors in late antique art and particularly in the 6th century, approaching the subject through a case study: the apse mosaics of San Vitale in Ravenna. Ravenna offers an extraordinary observatory, not only because of its great late antique heritage, but mainly as here is the mosaic that conveys the colors, a mosaic mostly made of glass tesserae. As the monumental mosaics of Ravenna have been extensively studied using archaeometric and scientific methodologies, an art historical approach can benefit of information otherwise unavailable. Therefore, this paper investigates the use of colors at San Vitale from a material perspective to understand the way in which they acted within a precise communication code and were used to create meanings.
Questo contributo affronta il significato dei colori nell'arte tardoantica e in particolare nel VI secolo, osservando l'argomento attraverso un caso di studio: i mosaici dell’abside di San Vitale a Ravenna. Ravenna offre uno straordinario osservatorio, non solo per il suo grande patrimonio tardoantico, ma soprattutto perché nei suoi monumenti è il mosaico, realizzato per lo più con tessere di vetro, a trasmettere significati e messaggi secondo un codice di comunicazione visuale fondato sui colori, ma oggi largamente non più comprensibile. Poiché i mosaici monumentali di Ravenna sono stati ampiamente studiati con metodologie archeometriche e scientifiche, un approccio storico-artistico può beneficiare di informazioni altrove non disponibili. Pertanto, il presente contributo indaga l'uso dei colori a San Vitale in una prospettiva materiale per comprendere il modo in cui essi hanno agito all'interno di un preciso codice di comunicazione e sono stati utilizzati per creare significati.
Carile, M.C. (2022). Il colore nel decoro dei monumenti tardoantichi e il vetro: il caso di S. Vitale a Ravenna. Cremona : AIHV - Association Internationale pour l’Histoire du Verre.
Il colore nel decoro dei monumenti tardoantichi e il vetro: il caso di S. Vitale a Ravenna
Carile, Maria Cristina
Primo
2022
Abstract
This paper addresses the meaning of colors in late antique art and particularly in the 6th century, approaching the subject through a case study: the apse mosaics of San Vitale in Ravenna. Ravenna offers an extraordinary observatory, not only because of its great late antique heritage, but mainly as here is the mosaic that conveys the colors, a mosaic mostly made of glass tesserae. As the monumental mosaics of Ravenna have been extensively studied using archaeometric and scientific methodologies, an art historical approach can benefit of information otherwise unavailable. Therefore, this paper investigates the use of colors at San Vitale from a material perspective to understand the way in which they acted within a precise communication code and were used to create meanings.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.