This paper engages with the debate over the history of Italian racism. Specifically, it focuses on the racializing strategies employed by a series of short children’s stories (Collezione Marzocco per la Gioventù Araba del Littorio), published in 1939 and targeted for a colonial audience. After a brief sketch of the role and functions of colonial literature, on the one hand, and of Gioventù Araba del Littorio, on the other, the article will dwell into the racist ideological standpoints put forward in these twenty short stories. It will then be argued that the pedagogical strategies there endorsed opened up to potential fractures within the Imperial racism of the late Thirties.

Francesco Casales (2022). «Sotto il segno di Roma»: l'educazione coloniale e la Collezione Marzocco per la Gioventù Araba del Littorio. MEMORIA E RICERCA, 2, 375-392.

«Sotto il segno di Roma»: l'educazione coloniale e la Collezione Marzocco per la Gioventù Araba del Littorio

Francesco Casales
2022

Abstract

This paper engages with the debate over the history of Italian racism. Specifically, it focuses on the racializing strategies employed by a series of short children’s stories (Collezione Marzocco per la Gioventù Araba del Littorio), published in 1939 and targeted for a colonial audience. After a brief sketch of the role and functions of colonial literature, on the one hand, and of Gioventù Araba del Littorio, on the other, the article will dwell into the racist ideological standpoints put forward in these twenty short stories. It will then be argued that the pedagogical strategies there endorsed opened up to potential fractures within the Imperial racism of the late Thirties.
2022
Francesco Casales (2022). «Sotto il segno di Roma»: l'educazione coloniale e la Collezione Marzocco per la Gioventù Araba del Littorio. MEMORIA E RICERCA, 2, 375-392.
Francesco Casales
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/901750
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact