Though Vincent van Gogh’s French years (1885-1890) are traditionally the most studied and appreciated by the critics and by the public as well, some key aspects of his mature poetics and style cannot be successfully explained if not linked to the painter’s first attempts in art training. This essay makes a detailed analysis of Vincent’s letters from The Hague (1881-1883) to map his opinions on the matter of art at that time and to show how almost all the main features of van Gogh’s art really date back to those years.

Alessio Costarelli (2022). «Io decisamente non sono un pittore di paesaggi». Vincent van Gogh all'Aja (1881-1883): note sulla nascita di una coscienza artistica. PREDELLA, 51, 87-103.

«Io decisamente non sono un pittore di paesaggi». Vincent van Gogh all'Aja (1881-1883): note sulla nascita di una coscienza artistica

Alessio Costarelli
2022

Abstract

Though Vincent van Gogh’s French years (1885-1890) are traditionally the most studied and appreciated by the critics and by the public as well, some key aspects of his mature poetics and style cannot be successfully explained if not linked to the painter’s first attempts in art training. This essay makes a detailed analysis of Vincent’s letters from The Hague (1881-1883) to map his opinions on the matter of art at that time and to show how almost all the main features of van Gogh’s art really date back to those years.
2022
Alessio Costarelli (2022). «Io decisamente non sono un pittore di paesaggi». Vincent van Gogh all'Aja (1881-1883): note sulla nascita di una coscienza artistica. PREDELLA, 51, 87-103.
Alessio Costarelli
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
A. Costarelli - Vincent van Gogh all'Aja.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per accesso libero gratuito
Dimensione 2.87 MB
Formato Adobe PDF
2.87 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/901527
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact