The pastoral fable of the Contrasto amoroso by Muzio Manfredi offers an original portrait of the Gonzaga Court of the late Sixteenth Century. The Arcadian set and the dialogic depth of this poem coordinate the writing of an everyday court environment subject to a process of poetic-literary modeling. The plausibility (verosimiglianza) of the tragicomic space is theatricalized and typified in an ambiguous human microcosm, made up of stereotyped figures, acting as a «collector of cultural motifs and modules» typical of an Ancien Règime social context. The article, which focuses on the problems relating to the context, the occasion and the epistolary history of the composition of the Contrasto amoroso, is the result of a research work aimed at presenting the critical edition of Muzio Manfredi’s pastoral, pending to be published by the undersigned.
La favola pastorale del Contrasto amoroso di Muzio Manfredi restituisce un originale ritratto della corte dei Gonzaga di fine Cinquecento. Il set arcadico e lo spessore dialogico di questo poemetto coordinano la scrittura di un ambiente quotidiano di corte soggetto a un processo di modellizzazione poetico-letteraria. La verosimiglianza dello spazio tragicomico si teatralizza e si tipizza in un microcosmo umano ambiguo, fatto di figure stereotipate, agendo come un «collettore di motivi e moduli culturali» propri di un contesto sociale di Ancien Règime. L’articolo, che si sofferma sui problemi relativi al contesto, all’occasione e alla storia epistolare dell’ideazione del Contrasto amoroso, è frutto di un lavoro di ricerca volto a presentare l’edizione critica della pastorale di Muzio Manfredi, in corso di realizzazione da parte di chi scrive.
Vaccaro Luca (2022). Per un’edizione critica della pastorale del Contrasto amoroso di Muzio Manfredi. Contesto, occasione e storia epistolare dell’ideazione. SCHEDE UMANISTICHE, 35(2), 83-126.
Per un’edizione critica della pastorale del Contrasto amoroso di Muzio Manfredi. Contesto, occasione e storia epistolare dell’ideazione
Vaccaro Luca
2022
Abstract
The pastoral fable of the Contrasto amoroso by Muzio Manfredi offers an original portrait of the Gonzaga Court of the late Sixteenth Century. The Arcadian set and the dialogic depth of this poem coordinate the writing of an everyday court environment subject to a process of poetic-literary modeling. The plausibility (verosimiglianza) of the tragicomic space is theatricalized and typified in an ambiguous human microcosm, made up of stereotyped figures, acting as a «collector of cultural motifs and modules» typical of an Ancien Règime social context. The article, which focuses on the problems relating to the context, the occasion and the epistolary history of the composition of the Contrasto amoroso, is the result of a research work aimed at presenting the critical edition of Muzio Manfredi’s pastoral, pending to be published by the undersigned.File | Dimensione | Formato | |
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