This paper presents the design and theoretical framework of a doctoral research in the field of Civic Education and Citizenship competencies, at the end of the second year of study. With this work, we want to participate in the academic and institutional debate which followed the reintroduction of Civic Education in the Italian school system. The research aims to build empirical evidence on teachers' points of view about this reintroduction, focusing on secondary-school teachers working in Emilia Romagna. At the same time, we will try to elaborate suggestions on instructional design and assessment practices in Civic Education, in coherence with the academic literature on citizenship competencies. The research is mainly quantitative, as it is a survey on a large sample, but we also planned some qualitative moments to better detail teachers' opinions and beliefs. In order to structure the questionnaire, which we will administer in October/November 2021, at the beginning of 2021 we interviewed ten teachers of a Technical Institute. These interviews helped to shed light on some significant issues, such as the difficulties of teachers in designing and assessing Civic Education in a multidisciplinary way, or some misconceptions about citizenship competencies.

Il contributo presenta il quadro teorico e il disegno di una ricerca di dottorato sui temi dell’educazione civica e delle competenze di cittadinanza, al termine del secondo anno di studio. Con questo lavoro si vuole contribuire al dibattito accademico e istituzionale riapertosi a seguito del ritorno dell’Educazione Civica in tutte le scuole italiane. L’obiettivo della ricerca è quello di fornire evidenze empiriche sul modo in cui è stato accolto questo ritorno, a partire dal punto di vista e dagli atteggiamenti dei docenti delle scuole secondarie emiliano-romagnole. Riflettendo su risorse e vincoli presenti a scuola, si cercherà di elaborare suggerimenti relativi a pratiche di progettazione e valutazione dell’Educazione Civica coerenti con quanto la letteratura insegna in merito alle competenze di cittadinanza. La ricerca è impostata secondo il disegno quantitativo dell’indagine correlazionale su ampio campione, a cui si affianca un percorso esplorativo qualitativo di approfondimento. In preparazione dell’indagine campionaria si sono condotte interviste con dieci insegnanti di un Istituto Tecnico, da cui è partita la costruzione di un questionario che verrà somministrato all’inizio dell’a.s. 2021-2022. Dalle interviste sono emersi importanti elementi di riflessione, come ad esempio la difficoltà degli insegnanti nel progettare e valutare l’Educazione Civica in modo trasversale, o alcune misconcezioni legate al concetto di competenze di cittadinanza e a una didattica e valutazione a esso coerenti.

Elia Pasolini (2022). Educazione civica e competenze di cittadinanza : un'indagine su approcci e atteggiamenti negli insegnanti della scuola secondaria = Civic education and citizenship competences : a survey on secondary school teachers’ attitudes and approaches. Lecce : Pensa Multimedia.

Educazione civica e competenze di cittadinanza : un'indagine su approcci e atteggiamenti negli insegnanti della scuola secondaria = Civic education and citizenship competences : a survey on secondary school teachers’ attitudes and approaches

Elia Pasolini
2022

Abstract

This paper presents the design and theoretical framework of a doctoral research in the field of Civic Education and Citizenship competencies, at the end of the second year of study. With this work, we want to participate in the academic and institutional debate which followed the reintroduction of Civic Education in the Italian school system. The research aims to build empirical evidence on teachers' points of view about this reintroduction, focusing on secondary-school teachers working in Emilia Romagna. At the same time, we will try to elaborate suggestions on instructional design and assessment practices in Civic Education, in coherence with the academic literature on citizenship competencies. The research is mainly quantitative, as it is a survey on a large sample, but we also planned some qualitative moments to better detail teachers' opinions and beliefs. In order to structure the questionnaire, which we will administer in October/November 2021, at the beginning of 2021 we interviewed ten teachers of a Technical Institute. These interviews helped to shed light on some significant issues, such as the difficulties of teachers in designing and assessing Civic Education in a multidisciplinary way, or some misconceptions about citizenship competencies.
2022
La ricerca educativa e didattica nelle scuole di dottorato in Italia.
314
330
Elia Pasolini (2022). Educazione civica e competenze di cittadinanza : un'indagine su approcci e atteggiamenti negli insegnanti della scuola secondaria = Civic education and citizenship competences : a survey on secondary school teachers’ attitudes and approaches. Lecce : Pensa Multimedia.
Elia Pasolini
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Educazione civica e competenze di cittadinanza.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 397.13 kB
Formato Adobe PDF
397.13 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/889344
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact