Commercial television between social change and lack of legislation (1976-1984) The essay analyzes the nascent phase of private television in Italy and the autonomous evolution of the television system until the consolidation of the three national networks Canale 5, Italia 1, Rete 4. The protagonists of this phase are small private televisions, the big publishers and the parties. Often, first televisions are short-life, but they represent an interesting cultural phenomenon that opens the way for large investors. At the beginning of the Seventies the main publishing groups as Rizzoli, Rusconi, Mondadori, and Silvio Berlusconi, invest with the aim of creating national broadcasting companies, a path that is accomplished through close relations with political parties, especially with Democrazia cristiana and Partito socialista. In a phase of full transformation, the absence of a regulatory discipline — linked to a political calculation of the parties — is an advantage for the strongest investors. Such transformation of the ether is accompanied by a process of anthropological change of the public to which the influence of advertising contributes. Then, changing tastes of the public will be an obstacle to the systematic organization of the television broadcasting sector.

Il saggio analizza la fase nascente delle televisioni private in Italia e l’autonoma evoluzione del sistema televisivo fino al consolidamento dei tre network nazionali Canale 5, Italia 1, Re- te 4. I protagonisti di questa fase sono le piccole televisioni private, i grandi editori e i partiti. Le prime stazioni televisive sono spesso destinate a una breve vita, ma rappresentano un inte- ressante fenomeno di costume che apre la strada ai grandi investitori. Sin dall’inizio degli anni Settanta i principali gruppi editoriali Rizzoli, Rusconi, Mondadori ai quali si aggiunge poi Silvio Berlusconi, entrano nell’emittenza televisiva con l’obiettivo di creare emittenti nazionali, un percorso che si compie attraverso strette relazioni con i partiti politici, soprattutto con la Democrazia cristiana e il Partito socialista. In una fase di piena trasformazione, l’assenza di una disciplina normativa, legata a un calcolo politico dei partiti, gioca a favore degli investitori più forti. La trasformazione dell’etere si ac- compagna a un processo di mutazione antropologica del pubblico, al quale concorre l’influsso della pubblicità. I mutati gusti del pubblico costituiranno un freno alla sistemazione del settore televisivo.

L’emittenza privata tra cambiamento sociale e assenza normativa (1976-1984) / Mirco Dondi. - In: ITALIA CONTEMPORANEA. - ISSN 0392-1077. - ELETTRONICO. - n. 298:aprile 2022(2022), pp. 275-299.

L’emittenza privata tra cambiamento sociale e assenza normativa (1976-1984)

Mirco Dondi
2022

Abstract

Commercial television between social change and lack of legislation (1976-1984) The essay analyzes the nascent phase of private television in Italy and the autonomous evolution of the television system until the consolidation of the three national networks Canale 5, Italia 1, Rete 4. The protagonists of this phase are small private televisions, the big publishers and the parties. Often, first televisions are short-life, but they represent an interesting cultural phenomenon that opens the way for large investors. At the beginning of the Seventies the main publishing groups as Rizzoli, Rusconi, Mondadori, and Silvio Berlusconi, invest with the aim of creating national broadcasting companies, a path that is accomplished through close relations with political parties, especially with Democrazia cristiana and Partito socialista. In a phase of full transformation, the absence of a regulatory discipline — linked to a political calculation of the parties — is an advantage for the strongest investors. Such transformation of the ether is accompanied by a process of anthropological change of the public to which the influence of advertising contributes. Then, changing tastes of the public will be an obstacle to the systematic organization of the television broadcasting sector.
2022
L’emittenza privata tra cambiamento sociale e assenza normativa (1976-1984) / Mirco Dondi. - In: ITALIA CONTEMPORANEA. - ISSN 0392-1077. - ELETTRONICO. - n. 298:aprile 2022(2022), pp. 275-299.
Mirco Dondi
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