This article examines the complex temporality of the work of art in relation to Jacques Lacan’s theory of fantasy. To this end, temporal models alternative to that of linear chronology are investigated: on the one hand Lacan’s notion of fantasy and its relation to the wrinkled temporality of the subject; on the other Aby Warburg’s model of Nachleben in which images embody the discontinuous and impure time of the survivals.
L’articolo esamina la temporalità complessa dell’opera d’arte alla luce della teoria del fantasma di Jacques Lacan, analizzando modelli temporali alternativi a quello della successione cronologica lineare: da una parte la nozione lacaniana di fantasma e il suo rapporto con la temporalità ripiegata su se stessa del soggetto; dall’altra il modello del Nachleben di Aby Warburg, nel quale le immagini incarnano il tempo discontinuo e impuro delle sopravvivenze.
Lena, A.P. (2018). La temporalità dell’opera d’arte e la teoria lacaniana del fantasma. PSICOART, 8, 1-13 [10.6092/issn.2038-6184/8368].
La temporalità dell’opera d’arte e la teoria lacaniana del fantasma
Alessandro Paolo Lena
2018
Abstract
This article examines the complex temporality of the work of art in relation to Jacques Lacan’s theory of fantasy. To this end, temporal models alternative to that of linear chronology are investigated: on the one hand Lacan’s notion of fantasy and its relation to the wrinkled temporality of the subject; on the other Aby Warburg’s model of Nachleben in which images embody the discontinuous and impure time of the survivals.File | Dimensione | Formato | |
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