The expression “femmine da conio” in Canto XVIII of Dante’s Inferno has had very different interpretations, by ancient and modern commentators. In this essay we propose a solution, analyzing the use of the word “conio” in Dante’s Commedia and the context of Canto XVIII; the theme of prostitution and of women’s exploitation by men condemned to hell. Finally, we examine mint technology in the late Middle Ages, and the images that these techniques could suggest to the first readers of the Commedia. The metaphor thus becomes clear: we can understand the meaning of the expression used by Dante, and the overall meaning of Canto XVIII.
L’espressione "femmine da conio" nel canto XVIII dell’Inferno ha avuto interpretazioni molto diverse, su cui i commentatori antichi e quelli moderni non si sono mai accordati. In questo saggio si propone una soluzione, analizzando l’uso che Dante fa della parola conio e il contesto del canto XVIII, nonch il tema della prostituzione e dello sfruttamento delle donne da parte degli uomini condannati in Malebolge. Vengono infine spiegate le tecniche di coniazione della moneta nel tardo Medioevo, e le immagini che queste tecniche potevano suscitare nei primi lettori della Commedia. La metafora in questo modo diventa chiara: si comprende il senso dell’espressione usata da Dante e il significato complessivo del canto XVIII.
Nobili, C.S., Travaini, L. (2021). «Femmine da conio». Una metafora monetaria,. CAHIERS D'ÉTUDES ITALIENNES, 33, 1-27 [10.4000/cei.9685].
«Femmine da conio». Una metafora monetaria,
Claudia Sebastiana Nobili
Co-primo
;
2021
Abstract
The expression “femmine da conio” in Canto XVIII of Dante’s Inferno has had very different interpretations, by ancient and modern commentators. In this essay we propose a solution, analyzing the use of the word “conio” in Dante’s Commedia and the context of Canto XVIII; the theme of prostitution and of women’s exploitation by men condemned to hell. Finally, we examine mint technology in the late Middle Ages, and the images that these techniques could suggest to the first readers of the Commedia. The metaphor thus becomes clear: we can understand the meaning of the expression used by Dante, and the overall meaning of Canto XVIII.File | Dimensione | Formato | |
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