In the second half of the sixteenth century, the Tridentine deliberations and the magisterium of Domenico Bollani influenced the religious, cultural and artistic life of Brescia and its territory, on the border between the Serenissima and the Duchy of Milan. In this area, the celebrations following the Lepantine victory over the Ottoman fleet in 1571 amplified the myth also by using a new way of understanding sacred painting which materialized in some significant depictions of the battle, by Pius V Ghislieri, the Virgin Mary, patron saints and the devotional practice of the rosary. Promoters of this innovative language between Venetian and local late-mannerism, already open to the Baroque, were Francesco Giugno and Antonio and Bernardino Gandino. Even the work of Grazio Cossali in the church of Santa Croce in Bosco Marengo, while showing greater attention to the contents of post-Tridentine devotion and re-proposing the bright color of the lagoon specificities, became a model for subsequent Brescia paintings.

Nella seconda met  del Cinquecento, le deliberazioni tridentine e il magistero di Domenico Bollani influenzarono la vita religiosa, culturale e artistica di Brescia e del suo territorio, al confine tra la Serenissima e il Ducato di Milano. In quest’area, le celebrazioni seguite alla vittoria lepantina sulla flotta ottomana nel 1571 ne amplificarono il mito anche servendosi di un nuovo modo di intendere la pittura sacra che si materializz  in alcune significative raffigurazioni della battaglia, di Pio V Ghislieri, della vergine Maria, dei santi protettori e della pratica devozionale del rosario. Artefici di questo linguaggio innovativo tra tardo-manierismo veneziano e locale, aperto gi  al barocco, furono Francesco Giugno e Antonio e Bernardino Gandino. Anche l’opera di Grazio Cossali nella chiesa di santa Croce a Bosco Marengo, pur mostrando maggiore attenzione ai contenuti della devozione post-tridentina e riproponendo il colore brillante delle specificit  lagunari, divenne modello per successive tele bresciane.

Iconografie lepantine nel territorio bresciano

Negruzzo Simona
2021

Abstract

In the second half of the sixteenth century, the Tridentine deliberations and the magisterium of Domenico Bollani influenced the religious, cultural and artistic life of Brescia and its territory, on the border between the Serenissima and the Duchy of Milan. In this area, the celebrations following the Lepantine victory over the Ottoman fleet in 1571 amplified the myth also by using a new way of understanding sacred painting which materialized in some significant depictions of the battle, by Pius V Ghislieri, the Virgin Mary, patron saints and the devotional practice of the rosary. Promoters of this innovative language between Venetian and local late-mannerism, already open to the Baroque, were Francesco Giugno and Antonio and Bernardino Gandino. Even the work of Grazio Cossali in the church of Santa Croce in Bosco Marengo, while showing greater attention to the contents of post-Tridentine devotion and re-proposing the bright color of the lagoon specificities, became a model for subsequent Brescia paintings.
2021
Negruzzo Simona
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/868157
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact