The volume analyses the nexus between education, society and institutions in the works of Mary Wollstonecraft. It also focuses on some aspects which are relevant from a legal and philosophical perspective, such as: the relationship between rights, freedom and Republicanism; the mutual link between public and private spheres of existence; virtue and civic friendship; law and morals. The arguments emphasize, following Wollstonecraft’s view, the relevance of the equality principle as a foundational criterion for citizenship.
Il volume indaga i nessi tra questione educativa, assetti sociali e istituzioni nell’opera di Mary Wollstonecraft approfondendo, in particolare, alcuni aspetti rilevanti sul piano giusfilosofico: il rapporto tra diritti, libertà e prospettiva repubblicana; la problematica relazione tra sfera pubblica e sfera privata dell’esistenza; il rapporto tra virtù e amicizia civica, nonché quello tra diritto e morale. L’argomentazione si muove nel solco, tratteggiato dalla stessa pensatrice, del principio di eguaglianza inteso quale criterio fondativo della cittadinanza.
Serena Vantin (2018). "Il diritto di pensare con la propria testa". Educazione, cittadinanza e istituzioni in Mary Wollstonecraft. Roma : Aracne.
"Il diritto di pensare con la propria testa". Educazione, cittadinanza e istituzioni in Mary Wollstonecraft
Serena Vantin
2018
Abstract
The volume analyses the nexus between education, society and institutions in the works of Mary Wollstonecraft. It also focuses on some aspects which are relevant from a legal and philosophical perspective, such as: the relationship between rights, freedom and Republicanism; the mutual link between public and private spheres of existence; virtue and civic friendship; law and morals. The arguments emphasize, following Wollstonecraft’s view, the relevance of the equality principle as a foundational criterion for citizenship.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.