The volume analyses the nexus between education, society and institutions in the works of Mary Wollstonecraft. It also focuses on some aspects which are relevant from a legal and philosophical perspective, such as: the relationship between rights, freedom and Republicanism; the mutual link between public and private spheres of existence; virtue and civic friendship; law and morals. The arguments emphasize, following Wollstonecraft’s view, the relevance of the equality principle as a foundational criterion for citizenship.

Il volume indaga i nessi tra questione educativa, assetti sociali e istituzioni nell’opera di Mary Wollstonecraft approfondendo, in particolare, alcuni aspetti rilevanti sul piano giusfilosofico: il rapporto tra diritti, libertà e prospettiva repubblicana; la problematica relazione tra sfera pubblica e sfera privata dell’esistenza; il rapporto tra virtù e amicizia civica, nonché quello tra diritto e morale. L’argomentazione si muove nel solco, tratteggiato dalla stessa pensatrice, del principio di eguaglianza inteso quale criterio fondativo della cittadinanza.

"Il diritto di pensare con la propria testa". Educazione, cittadinanza e istituzioni in Mary Wollstonecraft

Serena Vantin
2018

Abstract

The volume analyses the nexus between education, society and institutions in the works of Mary Wollstonecraft. It also focuses on some aspects which are relevant from a legal and philosophical perspective, such as: the relationship between rights, freedom and Republicanism; the mutual link between public and private spheres of existence; virtue and civic friendship; law and morals. The arguments emphasize, following Wollstonecraft’s view, the relevance of the equality principle as a foundational criterion for citizenship.
2018
282
978-88-255-1963-1
Serena Vantin
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/852550
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact