This work focuses on agency in the framework of Global Citizenship Education (GCE). The aims of Law 92/2019 are part of this broad concept. In this context, promoting active and participatory citizenship behaviours requires competent agents and educational models sensitive to this perspective. This article aims to identify some essential theoretical elements of agency that can corroborate educational models. At the same time, these elements are placed in dialogue with the phenomenological approach and embodied approaches to highlight the role of the body in the foundation of agency. The text is divided into the following sections: definition of agency; es- sential elements - the phenomenological approach and the role of the body. Finally, the body is proposed as a central dimension in GCE, to reestablish perceptibility and transparency in formal and informal educational models of active and situated learning.
Il contributo si focalizza sul tema dell’agentività nel quadro dell’Educazione alla Cittadinanza Globale (ECG), qui considerata come orizzonte complessivo all’introduzione in Italia della Legge 92/2019. In questo ambito pro- muovere comportamenti di cittadinanza attiva e partecipativa implica formare soggetti agentivi e comporta risposte educative attente a questa prospettiva. L’articolo mira ad individuare alcuni elementi essenziali del concetto di agentività che possano sostanziare la riflessione sui modelli educativi, contestualmente si pongono questi elementi in dialogo con l’approccio fenomenologico e dei successivi approcci embodied al fine di dare rilevanza al contributo del corpo nella formazione di agentività. Il testo si articola in queste sezioni: – definizione di agentività: elementi essenziali; – l’approccio fenomenologico ed il ruolo del corpo. Infine, si propone il corpo come una delle dimensioni centrali nell’ECG, per valorizzare modelli educativi formali ed informali della didattica attiva e situata.
Faggioli Raffaella (2021). Agentività ed esperienza incarnata per la formazione alla cittadinanza globale Agency and embodied experience in Global Citizenship Education. PEDAGOGIA OGGI, 19(2), 131-137 [10.7346/PO-022021-17].
Agentività ed esperienza incarnata per la formazione alla cittadinanza globale Agency and embodied experience in Global Citizenship Education
Faggioli Raffaella
Primo
Conceptualization
2021
Abstract
This work focuses on agency in the framework of Global Citizenship Education (GCE). The aims of Law 92/2019 are part of this broad concept. In this context, promoting active and participatory citizenship behaviours requires competent agents and educational models sensitive to this perspective. This article aims to identify some essential theoretical elements of agency that can corroborate educational models. At the same time, these elements are placed in dialogue with the phenomenological approach and embodied approaches to highlight the role of the body in the foundation of agency. The text is divided into the following sections: definition of agency; es- sential elements - the phenomenological approach and the role of the body. Finally, the body is proposed as a central dimension in GCE, to reestablish perceptibility and transparency in formal and informal educational models of active and situated learning.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Faggioli2021.pdf
accesso aperto
Descrizione: Articolo
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
552.67 kB
Formato
Adobe PDF
|
552.67 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.