The paper deals with the discovery and recovery (1986), and therefore with the study of a large fragment of logboat from the Po River, in Cremona province. The wreck is 4.50 m long and 1.30 m wide. Based on proportions, dimensional analysis and comparisons, the original length must have been around 10 m. Because of the absence of dating analyses, the wreck can be generically placed in the historical period, probably, on the basis of comparisons with other dated specimens, between late antique and early medieval times. The presence of holes closed with wooden pegs allows us to analyse the technique used to control the excavation work of the trunk (hull bottom thickness).
Il contributo è dedicato al rinvenimento e recupero (1986), dunque allo studio di un grosso frammento di scafo monossile dal Po, in provincia di Cremona. Il relitto ha una lunghezza di 4,50 m e una larghezza di 1,30 m. In base alle proporzioni, alle analisi dimensionali e ai confronti, la lunghezza originaria doveva raggiungere i 10 m ca. In assenza di analisi per la datazione, il reperto può collocarsi genericamente in epoca storica, probabilmente, sulla base dei confronti con altri esemplari datati, tra l'epoca tardo-antica e quella alto-medievale. La presenza di fori chiusi con cavicchi consente di analizzare la tecnica usata per controllare l'escavazione del tronco (spessore del fondo dello scafo).
Stefano Medas (1994). Un frammento di scafo monossile dal Po. CIVILTÀ PADANA, 5, 29-42.
Un frammento di scafo monossile dal Po
Stefano Medas
1994
Abstract
The paper deals with the discovery and recovery (1986), and therefore with the study of a large fragment of logboat from the Po River, in Cremona province. The wreck is 4.50 m long and 1.30 m wide. Based on proportions, dimensional analysis and comparisons, the original length must have been around 10 m. Because of the absence of dating analyses, the wreck can be generically placed in the historical period, probably, on the basis of comparisons with other dated specimens, between late antique and early medieval times. The presence of holes closed with wooden pegs allows us to analyse the technique used to control the excavation work of the trunk (hull bottom thickness).I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.