The essay outlines the state of knowledge on Francesco Griffo from Bologna and presents new and valuable archival evidences found in the State Archive of Padua. The already known documents are combined with the significant set of recently discovered papers, in order to investigate the decade that Griffo spent in Padua, a city that was crucial for his biographical and professional career. There he came as a goldsmith, attracted by the artistic fervor that surrounded the Basilica of Saint Anthony, and there Griffo made the gradual transition to the engraving of printing types, working for some of the protagonists of the early printing and establishing professional relationships that would prove decisive for his future, in Venice and elsewhere.
Il saggio prende le mosse dalle iniziative organizzate in occasione del Griffo Anniversary (2018) per fare il punto sullo stato delle conoscenze su Francesco Griffo da Bologna e, soprattutto, per presentare nuove e preziose testimonianze archivistiche rinvenute all’Archivio di Stato di Padova. Intrecciando ai documenti già noti il significativo nucleo di carte di recente scoperta si danno importanti notizie sul decennio che Griffo trascorse a Padova, città che rivestì un’importanza cruciale per il suo percorso biografico e professionale. Qui egli giunse da orafo, richiamato dal fervore artistico che ruotava attorno alla Basilica di Sant’Antonio, e qui compì il graduale passaggio all’arte di incidere caratteri tipografici, lavorando per protagonisti della stampa delle origini e stringendo rapporti professionali determinanti per il suo futuro, a Venezia e altrove.
Francesco Griffo a Padova, da orafo a 'grammatoglypta' (1470-1480) / REATTI CHIARA; TINTI PAOLO. - In: TECA. - ISSN 2240-3604. - ELETTRONICO. - 11:4(2021), pp. 43-70. [10.6092/issn.2240-3604/14022]
Francesco Griffo a Padova, da orafo a 'grammatoglypta' (1470-1480)
REATTI CHIARA
;TINTI PAOLO
2021
Abstract
The essay outlines the state of knowledge on Francesco Griffo from Bologna and presents new and valuable archival evidences found in the State Archive of Padua. The already known documents are combined with the significant set of recently discovered papers, in order to investigate the decade that Griffo spent in Padua, a city that was crucial for his biographical and professional career. There he came as a goldsmith, attracted by the artistic fervor that surrounded the Basilica of Saint Anthony, and there Griffo made the gradual transition to the engraving of printing types, working for some of the protagonists of the early printing and establishing professional relationships that would prove decisive for his future, in Venice and elsewhere.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Articolo in rivista.pdf.pdf
accesso aperto
Descrizione: Articolo
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
2.5 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.5 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.