The desire or the need to elaborate poetry in graphic or iconic form has manifested itself in various cultures in different parts of the world and in different periods of history, so much so as to cause genuine semiotic interference. The Alexandrian technopaegnion, the medieval pattern poem, calligrams and twentieth-century concrete poetry all share schemes, logics and solutions that seem to exclude any conditioning caused by their cultural context. In his seminal study La parola dipinta (1981), Giovanni Pozzi examines the different logo-iconic experiences in a single critical perspective, despite, as he himself points out, there being no relationship of historical or cultural continuity or stylistic derivation among them. A morphological approach is therefore fundamental in order to identify their ‘elective affinities’ and formulate hypotheses about the reasons for their recurrence. Starting from Pozzi’s reflections, this text integrates the theories of Gyorgy Kepes, Rudolf Arnheim and Ernst Gombrich about the schematism of visual perception in order to focus on the logo-iconic configuration that are consistent across various eras and identifies the connections with the perceptual conditions in creative relationships with the written page. In the light of a certain physical connaturality of writing and drawing (also noted by Pozzi) and of the measured nature of poetic text, this paper seeks to demonstrate how, despite the discontinuous and irregular nature of their appearance, logo-iconic instances are not an attempt to force the poetry, but rather are attempts to reveal the deepest nature of the written poetry itself.

In varie culture lontane nel tempo e nello spazio si è manifestata talvolta la volontà o l’esigenza di elaborare la poesia in forme grafiche o iconiche, tanto da causare vere e proprie interferenze semiotiche. Il technopaegnion alessandrino, il carme figurato medievale, il calligramma e la poesia concreta novecentesca condividono schemi, logiche e soluzioni che sembrano porsi al di là di qualsiasi condizionamento di contesto culturale. Nel suo monumentale studio su La parola dipinta (1981), Giovanni Pozzi tratta le diverse esperienze logo-iconiche in una prospettiva critica unitaria benché, come egli stesso rileva, non sussistano tra esse rapporti di continuità storica e culturale né di derivazione stilistica. Il ricorso all’approccio morfologico risulta quindi fondamentale per cogliere le loro ‘affinità elettive’ e formulare alcune ipotesi sui motivi delle loro ricorsività. A partire dalle riflessioni di Pozzi, integrate dalle teorie di Gyorgy Kepes, Rudolf Arnheim e Ernst Gombrich sullo schematismo della percezione visiva, si propone di mettere a fuoco le invarianti delle configurazioni logo-iconiche di varie epoche e ricondurle alle condizioni percettive che si instaurano nel rapporto creativo con la pagina scritta. Alla luce di una certa connaturalità fisica di scrittura e disegno (rilevata anche da Pozzi) e della proprietà misurativa della testualità poetica, si intende infine dimostrare come, nonostante la discontinuità e l’irregolarità del loro manifestarsi, le esperienze logo-iconiche non costituiscano casi di forzatura della poesia ma, al contrario, tentativi di rivelare la natura profonda della poesia stessa.

Pasquale Fameli (2021). Callidae iuncturae. Schemi della percezione nella poesia figurata. COSMO, 18, 257-265 [10.13135/2281-6658/5910].

Callidae iuncturae. Schemi della percezione nella poesia figurata

Pasquale Fameli
2021

Abstract

The desire or the need to elaborate poetry in graphic or iconic form has manifested itself in various cultures in different parts of the world and in different periods of history, so much so as to cause genuine semiotic interference. The Alexandrian technopaegnion, the medieval pattern poem, calligrams and twentieth-century concrete poetry all share schemes, logics and solutions that seem to exclude any conditioning caused by their cultural context. In his seminal study La parola dipinta (1981), Giovanni Pozzi examines the different logo-iconic experiences in a single critical perspective, despite, as he himself points out, there being no relationship of historical or cultural continuity or stylistic derivation among them. A morphological approach is therefore fundamental in order to identify their ‘elective affinities’ and formulate hypotheses about the reasons for their recurrence. Starting from Pozzi’s reflections, this text integrates the theories of Gyorgy Kepes, Rudolf Arnheim and Ernst Gombrich about the schematism of visual perception in order to focus on the logo-iconic configuration that are consistent across various eras and identifies the connections with the perceptual conditions in creative relationships with the written page. In the light of a certain physical connaturality of writing and drawing (also noted by Pozzi) and of the measured nature of poetic text, this paper seeks to demonstrate how, despite the discontinuous and irregular nature of their appearance, logo-iconic instances are not an attempt to force the poetry, but rather are attempts to reveal the deepest nature of the written poetry itself.
2021
Pasquale Fameli (2021). Callidae iuncturae. Schemi della percezione nella poesia figurata. COSMO, 18, 257-265 [10.13135/2281-6658/5910].
Pasquale Fameli
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