Children love the theater without knowing that they "do theater", without someone teaching them to "play a part": representing roles and situations is a spontaneous and natural playful dimension. We can call this "animation", a characteristic feature of childhood: in the proper sense it means "giving life" (movement, communication) by impersonating roles or creating scenarios with toys. Theater becomes a pedagogical device when it recognizes and enhances these assumptions by acting on two levels: on the one hand, making theater with children and young people, soliciting their communication and interpretative skills, as a laboratory that, starting from the body, involves all languages. On the other hand, making theater for children, producing shows able to enter a relationship with the imagination of children, as an aesthetic experience; at its best it is experimental theater.

I bambini amano il teatro senza sapere che “fanno teatro”, senza che qualcuno insegni loro a “recitare una parte”, perché rappresentare ruoli e situazioni è una dimensione ludica spontanea e naturale. È così che “l’animazione” è un tratto caratteristico dell’infanzia: animare nel senso proprio di “dare vita” (movimento, comunicazione) impersonando ruoli o costruendo scenari con i propri giocattoli. Il teatro diventa un dispositivo pedagogico efficace quando riconosce e valorizza questi presupporti agendo su due piani: da una parte fare teatro con i bambini e i ragazzi, sollecitando le loro capacità comunicative e interpretative, connotandosi come laboratorio che a partire dal corpo coinvolge tutti i linguaggi. Dall’altra fare teatro per i bambini, producendo spettacoli che entrino in relazione con l’immaginario infantile, ponendosi come esperienza estetica; nelle sue forme migliori si tratta di teatro sperimentale.

Teatro, infanzia, educazione Theater, Childhood, Education / Roberto Farné. - In: ENCYCLOPAIDEIA. - ISSN 1825-8670. - ELETTRONICO. - 25:61(2021), pp. 67-79. [10.6092/issn.1825-8670/12909]

Teatro, infanzia, educazione Theater, Childhood, Education

Roberto Farné
2021

Abstract

Children love the theater without knowing that they "do theater", without someone teaching them to "play a part": representing roles and situations is a spontaneous and natural playful dimension. We can call this "animation", a characteristic feature of childhood: in the proper sense it means "giving life" (movement, communication) by impersonating roles or creating scenarios with toys. Theater becomes a pedagogical device when it recognizes and enhances these assumptions by acting on two levels: on the one hand, making theater with children and young people, soliciting their communication and interpretative skills, as a laboratory that, starting from the body, involves all languages. On the other hand, making theater for children, producing shows able to enter a relationship with the imagination of children, as an aesthetic experience; at its best it is experimental theater.
2021
Teatro, infanzia, educazione Theater, Childhood, Education / Roberto Farné. - In: ENCYCLOPAIDEIA. - ISSN 1825-8670. - ELETTRONICO. - 25:61(2021), pp. 67-79. [10.6092/issn.1825-8670/12909]
Roberto Farné
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Teatro infanzia educazione.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 101.42 kB
Formato Adobe PDF
101.42 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/843773
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact