This article presents the results and conclusions of a research conducted within the European project "Heritage Education for the territorial and emotional intelligence of citizens" (EPITEC) on the topic of citizenship education and the use of Heritage as inclusive resource. The starting point is the consideration based on the value of difference and, consequently, on the diversity of people and on the elements that make up the concept of "Heritage". The objective of the survey was to study and analyze the educational project called "the roots to fly". In particular, the adoption of an inclusive approach introduced by educational institutions and aimed at benefiting from the emotional bond that is established between the students involved and the assets they discover and protect was appreciated. The methodology adopted is part of a qualitative approach, through the analysis of a case study, using tools such as interviews, observations and documentary analyzes. The results and the budget of the survey attest to the importance of the Heritage as a means of activating all female students and all students in the use of different methods and sources.

In questo articolo si presentano i risultati e le conclusioni di una ricerca condotta nell’ambito del progetto europeo “Educazione al Patrimonio per l’intelligenza territoriale ed emotiva dei cittadini” (EPITEC) sul tema dell’educazione alla cittadinanza e del ricorso al Patrimonio come risorsa inclusiva. Il punto di partenza è la considerazione basata sul valore della differenza e, di conseguenza, sulla diversità delle persone e sugli elementi costitutivi il concetto di “Patrimonio”. L’obiettivo dell'indagine è stato quello di studiare e analizzare il progetto didattico denominato “le Radici per volare”. In particolare, si è apprezzata l’adozione di un approccio inclusivo introdotto dalle istituzioni scolastiche e teso a trarre profitto dal legame emotivo che si instaura tra gli studenti coinvolti e le componenti patrimoniali che scoprono e tutelano. La metodologia adottata si inquadra all'interno di un approccio qualitativo, attraverso l’analisi di uno studio di caso, utilizzando strumenti quali interviste, osservazioni e analisi documentali. Gli esiti e il bilancio dell'indagine attestano l’importanza del Patrimonio quale tramite per l'attivazione di tutte le studentesse e di tutti gli studenti nell’uso di metodi e fonti differenti.

“Le radici per volare” : una proposta di Educazione al Patrimonio inclusiva / Beatrice Borghi, Imaculada Gómez-Hurtado, José María Cuenca López. - In: DIDATTICA DELLA STORIA. - ISSN 2704-8217. - ELETTRONICO. - 3:1(2021), pp. 1-36. [10.6092/issn.2704-8217/14049]

“Le radici per volare” : una proposta di Educazione al Patrimonio inclusiva

Beatrice Borghi;
2021

Abstract

This article presents the results and conclusions of a research conducted within the European project "Heritage Education for the territorial and emotional intelligence of citizens" (EPITEC) on the topic of citizenship education and the use of Heritage as inclusive resource. The starting point is the consideration based on the value of difference and, consequently, on the diversity of people and on the elements that make up the concept of "Heritage". The objective of the survey was to study and analyze the educational project called "the roots to fly". In particular, the adoption of an inclusive approach introduced by educational institutions and aimed at benefiting from the emotional bond that is established between the students involved and the assets they discover and protect was appreciated. The methodology adopted is part of a qualitative approach, through the analysis of a case study, using tools such as interviews, observations and documentary analyzes. The results and the budget of the survey attest to the importance of the Heritage as a means of activating all female students and all students in the use of different methods and sources.
2021
“Le radici per volare” : una proposta di Educazione al Patrimonio inclusiva / Beatrice Borghi, Imaculada Gómez-Hurtado, José María Cuenca López. - In: DIDATTICA DELLA STORIA. - ISSN 2704-8217. - ELETTRONICO. - 3:1(2021), pp. 1-36. [10.6092/issn.2704-8217/14049]
Beatrice Borghi, Imaculada Gómez-Hurtado, José María Cuenca López
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
14049-Articolo-52815-1-10-20211220.pdf

accesso aperto

Descrizione: Borghi_Hurtado_Cuenca
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 613.92 kB
Formato Adobe PDF
613.92 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/842810
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact