Until now, historical studies have only partially explored the process of the anthropization of coasts. An analysis of those sets of social practices and economic activities that transformed empty beaches into a place of human consumption from the 19th century onwards is still lacking. This article tries to contribute to this debate by focusing on of the main icons of Italian mass tourism, Riccione. Through the study of various archives, including the archive of the Riccione destination management agency (Azienda di cura, soggiorno e cura), and an oral history fieldwork involving video recordings of 35 interviews with lifeguards of different age groups, this article seeks to codify the economic activities and the organizational models progressively set up along the Adriatic coast. By doing so, it offers an original interpretation of the process of standardization and “mass production” through which tourist service providers tried to adapt and exploit the opportunities made available by mass tourism.
Il processo di antropizzazione dei litorali è stato solo parzialmente esplorato dagli studi storici, che sino ad ora non hanno prodotto un’interpretazione di quell’insieme di pratiche sociali e di attività economiche che dall’Ottocento in poi hanno trasformato le spiagge, tradizionalmente vuote, in un luogo di consumo. Il saggio porta l’attenzione su una spiaggia che è stata considerata una delle icone del turismo di massa italiano, Riccione. Attraverso la consultazione di diversi archivi, tra i quali il più importante è quello dell’azienda di soggiorno di Riccione e un fieldwork di storia orale, con videoregistrazione di 35 interviste a bagnini di diverse fasce di età, questo saggio cerca di codificare le attività economiche e i modelli organizzativi che progressivamente sono emersi lungo il litorale. Si offre così un’originale visione del processo di standardizzazione e di “produzione di massa” attraverso il quale l’offerta di servizi turistici cerca di adattarsi e di sfruttare le opportunità del turismo di massa
Battilani, P., Bagnaresi, D. (2020). La spiaggia come luogo di produzione e di consumo: dal modello informale ottocentesco a quello taylorista del periodo fra le due guerre | Social practices and organizational models of mass tourism: Riccione’s “Taylorist” beach. ITALIA CONTEMPORANEA, 294(3), 11-45 [10.3280/IC2020-294001].
La spiaggia come luogo di produzione e di consumo: dal modello informale ottocentesco a quello taylorista del periodo fra le due guerre | Social practices and organizational models of mass tourism: Riccione’s “Taylorist” beach
Patrizia Battilani;Davide Bagnaresi
2020
Abstract
Until now, historical studies have only partially explored the process of the anthropization of coasts. An analysis of those sets of social practices and economic activities that transformed empty beaches into a place of human consumption from the 19th century onwards is still lacking. This article tries to contribute to this debate by focusing on of the main icons of Italian mass tourism, Riccione. Through the study of various archives, including the archive of the Riccione destination management agency (Azienda di cura, soggiorno e cura), and an oral history fieldwork involving video recordings of 35 interviews with lifeguards of different age groups, this article seeks to codify the economic activities and the organizational models progressively set up along the Adriatic coast. By doing so, it offers an original interpretation of the process of standardization and “mass production” through which tourist service providers tried to adapt and exploit the opportunities made available by mass tourism.File | Dimensione | Formato | |
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