The article proposes an exploration of the relationship between body and landscape as a way to overcome the modern dichotomies of nature/culture, subject/object and body/mind. Moving from the discussion of the so-called ontological turn in anthropological research, the article focuses on the Outdoor Education practices as possibilities to produce new educational, ecological, habits. Outdoor Education will emerge as a complex perspective, far beyond a simple “turn to nature” in education.
Questo lavoro propone un’esplorazione della relazione corpo-paesaggio per fendere le dicotomie moderne di natura/cultura, soggetto/oggetto e corpo/mente, a partire dalla discussione in campo antropologico sull’ontological turn. Attraverso un focus sulle pratiche della Outdoor Education, intesa non solo come ritorno alla “natura”, si sviluppa la possibilità di produzione di nuovi habitus ecologici e nuove “prospettive” della pedagogia.
Antonio Donato (2020). Per una decolonizzazione pedagogica del paesaggio: la metamorfosi del corpo For a pedagogical decolonization of the landscape: the metamorphosis of the body. STUDIUM EDUCATIONIS, 1, 51-64 [10.7346/SE-012020-05].
Per una decolonizzazione pedagogica del paesaggio: la metamorfosi del corpo For a pedagogical decolonization of the landscape: the metamorphosis of the body
Antonio Donato
2020
Abstract
The article proposes an exploration of the relationship between body and landscape as a way to overcome the modern dichotomies of nature/culture, subject/object and body/mind. Moving from the discussion of the so-called ontological turn in anthropological research, the article focuses on the Outdoor Education practices as possibilities to produce new educational, ecological, habits. Outdoor Education will emerge as a complex perspective, far beyond a simple “turn to nature” in education.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
3800-Articolo-14308-1-10-20200321 decolonizzare.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
139.14 kB
Formato
Adobe PDF
|
139.14 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.