The "maso chiuso", a legal institution provided for smallholdings in the South Tyrolean provincial legislation, does not appear to have a specific fiscal regime. In terms of income tax, IRAP and VAT, there are no provisions expressly dedicated to the maso. However, the provincial legislation on the management of the maso makes indirect provision for a special tax regime which to a large extent coincides with the special regimes for agricultural undertakings. On the other hand, specific tax exemptions have recently been introduced for transfer taxes (inter vivos or mortis causa) on properties covered by the provisions laid down for the maso. As a whole, the provisions introduce a large tax exemption, aimed at providing tax incentives for the continuation and expansion of the maso. However, the tax relief provisions are fragmentary: a complete exemption from real estate transfer taxes could be achieved only with a functional interpretation. It can be concluded that the maso benefits from specific tax provisions, favouring the ownership and management of land in a way that is traditionally considered to be optimal for the territory and the community of South Tyrol.
Il maso chiuso, istituto della normativa provinciale alto atesina, apparentemente non ha profili fiscali del peculiari. Per le imposte sui redditi, l’IRAP e l’IVA, non risultano disposizioni espressamente dedicate al maso. Tuttavia, la normativa provinciale in ordine alla gestione del maso consente di delineare indirettamente un regime fiscale peculiare della gestione di maso chiuso, in larga misura coincidente con i regimi premiali previsti per lo svolgimento di attività agricola. Per altro verso, in tempi recenti, sono state introdotte specifiche agevolazioni per le imposte sui trasferimenti (inter vivos o mortis causa) aventi ad oggetto immobili da immettersi al regime del maso. Nel loro complesso le agevolazioni creano una vasta zona di esenzione, volta a incentivare fiscalmente la continuazione e la espansione del maso chiuso. Le disposizioni di agevolazione sono però frammentarie, e solo con un’auspicabile interpretazione funzionale di queste si potrebbe ottenere una completa esenzione dalle imposte sui trasferimenti immobiliari collegati al regime del maso chiuso. Nel complesso, si può concludere che anche sul versante fiscale il maso presenta una certa specialità regolatoria, promozionale degli assetti proprietari e di gestione dei fondi che per tradizione si ritengono ottimali per il territorio e per la comunità altoatesina.
Giangiacomo D'Angelo (2021). Il riconoscimento fiscale del maso chiuso. DIRITTO E PRATICA TRIBUTARIA, 5, 2103-2134.
Il riconoscimento fiscale del maso chiuso
Giangiacomo D'Angelo
2021
Abstract
The "maso chiuso", a legal institution provided for smallholdings in the South Tyrolean provincial legislation, does not appear to have a specific fiscal regime. In terms of income tax, IRAP and VAT, there are no provisions expressly dedicated to the maso. However, the provincial legislation on the management of the maso makes indirect provision for a special tax regime which to a large extent coincides with the special regimes for agricultural undertakings. On the other hand, specific tax exemptions have recently been introduced for transfer taxes (inter vivos or mortis causa) on properties covered by the provisions laid down for the maso. As a whole, the provisions introduce a large tax exemption, aimed at providing tax incentives for the continuation and expansion of the maso. However, the tax relief provisions are fragmentary: a complete exemption from real estate transfer taxes could be achieved only with a functional interpretation. It can be concluded that the maso benefits from specific tax provisions, favouring the ownership and management of land in a way that is traditionally considered to be optimal for the territory and the community of South Tyrol.File | Dimensione | Formato | |
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