The Sami are the only indigenous people formally recognized in Europe, nevertheless, this significant acknowledgment came only in relatively recent times, after centuries of forced assimilation policies and thanks to crucial fights for self-determination and identity recognition. Oral musical traditions played a primary role in the Sami self-determination processes. The musical repertoire of the Sami is built on the joik chants, traditionally sung a cappella by a single individual. During the 1970s, the joik rose from the silence imposed by colonial domination. This happened through the alteration of some traditional musical parameters and the resistance of others. Among these changes, the introduction of the Sami drum in the instrumental sections of the modern joiks is particularly meaningful. This article intends to offer a contribution to the historical and cultural analysis of the refunctionalization of the usage of the drum in Sami society. Starting from an overview of the traditional uses and values of this percussion within the noaidi shamanic rituality, mostly based on existing ethnographic and archaeological results achieved by various international scholars to date, the study of some significant musical examples will follow to better understand the most recent introduction of the Sami drum in the musical culture of modern joik. Primary sources collected in Sápmi in the summer of 2019 will be integrated to the current state of the art in order to analyze the major transformations and the refunctionalization which allowed the Sami drum to break free from the condition of marginality imposed by the dominant Fennoscandian culture, thus becoming a propeller engine for the most contemporary form of indigenous identity expression: modern joik.

I sami sono l’unica popolazione indigena ufficialmente riconosciuta dall’UE. Questo importante riconoscimento, tuttavia, è arrivato solo in tempi relativamente recenti, dopo secoli di politiche di assimilazione forzata e grazie a decisive lotte per il riconoscimento identitario entro cui specifiche tradizioni musicali hanno giocato un ruolo determinante. È questo il caso del repertorio orale degli joik, canti tradizionalmente eseguiti a cappella da singoli performers. Negli anni Settanta, infatti, lo joik è diventato il simbolo della resilienza sami nei confronti della violenza subita e del “silenzio” imposto dalla dominazione coloniale. La ricomparsa dello joik nel contemporaneo soundscape sami è caratterizzata dall’alterazione di determinati parametri musicali e la resistenza di altri. In questo vivo e dinamico clima di creatività culturale, l’introduzione del tamburo sami nei diversi organici strumentali che oggi accompagnano i modern joiks è particolarmente significativa. Con il presente articolo si intende offrire un contributo all’analisi della rifunzionalizzazione del tamburo nella società sami. A una panoramica storico-culturale, ricostruita sui risultati etnografici e archeologici raggiunti da diversi studiosi internazionali, sugli utilizzi e sui valori tradizionali di questa percussione nella ritualità sciamanica del noaidi, seguirà lo studio di alcuni esempi musicali significativi per la comprensione degli esiti della più recente introduzione del tamburo sami nella cultura musicale del modern joik. Si affronteranno, integrando all’attuale stato dell’arte anche interviste originali raccolte in Sápmi nell’estate 2019, le maggiori trasformazioni e rifunzionalizzazioni che hanno consentito al tamburo sami di rompere la marginalità e lo stigma imposto dalla dominante cultura Fennoscandinava. Questa condizione di marginalità, si cercherà di dimostrare, è diventata un vero e proprio motore propulsore per la più contemporanea forma di espressione dell’identità indigena sami: il modern joik.

Renzi, N. (2020). The Sami Drum from Oracular Rituality to Musical Performance. ETNOGRAFIE SONORE/ SOUND ETHNOGRAPHIES, III(1), 13-46.

The Sami Drum from Oracular Rituality to Musical Performance

Renzi, N
2020

Abstract

The Sami are the only indigenous people formally recognized in Europe, nevertheless, this significant acknowledgment came only in relatively recent times, after centuries of forced assimilation policies and thanks to crucial fights for self-determination and identity recognition. Oral musical traditions played a primary role in the Sami self-determination processes. The musical repertoire of the Sami is built on the joik chants, traditionally sung a cappella by a single individual. During the 1970s, the joik rose from the silence imposed by colonial domination. This happened through the alteration of some traditional musical parameters and the resistance of others. Among these changes, the introduction of the Sami drum in the instrumental sections of the modern joiks is particularly meaningful. This article intends to offer a contribution to the historical and cultural analysis of the refunctionalization of the usage of the drum in Sami society. Starting from an overview of the traditional uses and values of this percussion within the noaidi shamanic rituality, mostly based on existing ethnographic and archaeological results achieved by various international scholars to date, the study of some significant musical examples will follow to better understand the most recent introduction of the Sami drum in the musical culture of modern joik. Primary sources collected in Sápmi in the summer of 2019 will be integrated to the current state of the art in order to analyze the major transformations and the refunctionalization which allowed the Sami drum to break free from the condition of marginality imposed by the dominant Fennoscandian culture, thus becoming a propeller engine for the most contemporary form of indigenous identity expression: modern joik.
2020
Renzi, N. (2020). The Sami Drum from Oracular Rituality to Musical Performance. ETNOGRAFIE SONORE/ SOUND ETHNOGRAPHIES, III(1), 13-46.
Renzi, N
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/837083
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